Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Massiv kritik mot DN:s kampanj

Publicerad: 3 Oktober 2012, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Dagensmedia.ses läsare rasar mot DN:s prenumerationskampanj där man slår mynt av det sparpaket som drabbat konkurrenten SvD.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDagens Nyheter

Det var i går som dagensmedia.se berättade om prenumerationskampanjen där DN utnyttjar det faktum att konkurrenten SvD måste spara 40 miljoner kronor.

"...när Svenska Dagbladet lägger ner sin kulturbilaga och avvecklar sin sportredaktion vill vi inte att du ska bli lidande", står det i utskicket som har rubriken "Tack SvD för en god match".

Men kampanjen har slagit tillbaka på DN som nu sågas rejält i de sociala medierna. En som är mycket kritisk är Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör på KF Media och tidigare TV4-chef och Schibsted-chef:

"Nej DN, er kampanj där ni dödförklarar SvD är inte rolig, kaxig eller gjord med glimten i ögat. Den är plump och usel", skriver han i en tweet som i dagsläget retweetats 35 gånger.

När dagensmedia.se når Mattias Fyrenius utvecklar han kritiken.

– Jag tycker att det är en mycket märklig kampanj som jag inte tror gynnar varken DN eller tidningsbranschen. Har man ett uppdrag att sälja en tidning eller vad det nu kan tänkas vara finns det väl all anledning att lägga mer tid på att förklara varför man själv är bra än på att skriva negativt om andra, säger han.

Varför är kampanjen problematisk?

– Dels är den det ur ett annonsperspektiv. Men det är också en kostnadsfråga. Vad skulle hända med tidningsbranschen om det inte längre fanns tillräckligt många tidningar att dela ut? Vad händer med distributionskostnader och den gemensamma infrastruktur som behövs om en konkurrent försvinner?

Prenumerationskampanjen får också hård kritik från flera medarbetare på SvD.

"Vilka tomtar. Sorgligt, DN", skriver Magnus Gylje, redaktör för kulturmagasinet K.

Ia Wadendahl, reporter på tidningen håller med:

"Otroligt osmakligt och lågt av DN:s marknadsavdelning", skriver hon på Twitter.

Just osmaklighet är ett återkommande ord när kampanjen ska beskrivas.

"Skäms över tidningsbranschen. DN:s reklam har brist på kreativitet, är smaklös & hånfull mot SVD. Illa. Riktigt illa!", skriver Pär Ekroth, reklamchef på SvD:s Schibsted-syster Aftonbladet.

Även Sofia Wadensjö Karén, publisher på tidningen Vi rasar mot kampanjen:

"Helt rubbat!", skriver hon.

Jens Runnberg, politisk chefredaktör på Dalarnas Tidningar är även han kritisk:

"Usch vad dåligt av DN:s prenumerationsavdelning", skriver han.

Följ reaktionerna på Twitter här.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.