Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Massavhopp från Metro

Flera chefer har sagt upp sig och bara en säljare är kvar som jobbar med Metro Mode. Dålig arbetsmiljö är orsaken, enligt uppgift till Dagens Media.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Februari 2018, 09:12
Uppdaterad: 09 Februari 2018, 14:09

Ämnen i artikeln:

Metro

Metros adress i Stockholm. Foto: Janne Næss

Det är oroliga tider på Metro, kan Dagens Media avslöja.

Enligt flera källor råder ett växande missnöje bland anställda, och ovanligt många har sagt upp sig den senaste tiden.

Flera källor beskriver hur organisationen genomsyras av brist på ledarskap och otydlighet. Förvirring sägs råda kring Metros framtidsvision. En källa menar att de anställda inte känner sig hörsammade och att ledningen inte lyssnar när anställda försöker flagga för problemen. Vd:n Mikael Köning sägs höja rösten åt de som försöker. När Dagens Media ber honom kommentera påståendet väljer han att avböja, och hänvisar till nytillträdde publishern Thomas Eriksson.

Metro Mode är den avdelning som drabbats värst av avhoppen. Metros tidigare försäljningschef Daniel Eriksson, som var med och byggde upp Metro Mode, lämnade bolaget 2016. Samma år gick han in som delägare i P-agency, och Metro outsourcade då Metro Modes säljorganisation till hans nya byrå.

Nu har Daniel Eriksson och P-agency avsagt sig uppdraget, och även tagit med sig en av Metro Mode-säljarna. Ytterligare en säljare har nyligen sagt upp sig, och ett flertal är enligt uppgift sjukskrivna på obestämd tid. Utöver säljaren som lämnar för P-agency i februari, finns endast en säljare kvar i arbete på avdelningen.

Daniel Erikssons enda kommentar, när Dagens Media frågar om arbetsmiljön på avdelningen, är att det alltid finns flera sidor av en historia.

– Men att folk lämnar och blir sjukskrivna kan så klart vara en konsekvens av dålig arbetsmiljö, säger han till Dagens Media.

Även Metros avdelning för native- och content har drabbats av avhopp.

När Vivi Wallin i juli 2017 rekryterades som ny affärsområdeschef för avdelningen, meddelade Metro att personalstyrkan under hennes ledning skulle tredubblas före årsskiftet, från fyra till tolv personer. Detta trots att hon bara anställts på deltid. Nu har två av nativeavdelningens sex anställda sagt upp sig, kan Dagens Media berätta.

– Native och content marketing har för oss blivit, och kommer fortsatt vara, en mycket viktig del av framtiden, sade Metros dåvarande digitalchef Tobias Axelsson i somras när Vivi Wallins nya tjänst offentliggjordes.

Tobias Axelsson själv, utsågs så sent som i december 2017 till ny vd på Metrojobb, som då blev ett självständigt bolag. En månad senare kom nyheten om att Tobias Axelsson plötsligt gått till Aller Media istället, där han från och med mars 2018 blir säljchef inom B2B.

Även Metros marknadschef Karin Österman har valt att gå vidare, och börjar på nytt jobb på H&M Home i mars. Flera distriktsäljare, ekonomianställda och en key account manager ska dessutom ha sagt upp sig.

Dagens Media har varit i kontakt med Vivi Wallin som inte velat kommentera utan hänvisat till Metros publisher Thomas Eriksson, han svarar i ett mejl att han han nyss tillträtt på sin tjänst och inte känner till alla delar av verksamheten i detalj,men kan ge en övergripande kommentar:

"Metro Media House befinner sig i en omställningsprocess mot att på sikt bli ett digitalt mediehus. Just nu finslipas de sista delarna på nya affärsområden och många personer får nya roller och ansvar. Ur ett generellt perspektiv är det normalt med viss personalomsättning under stora förändringsarbeten. Samtidigt har vi rekryterat flera nya medarbetare till nyckelpositioner den senaste tiden, vilket vi snart hoppas kunna berätta om. Jag är väldigt optimistisk inför framtiden", skriver han.

Dagens Media har även sökt Tobias Axelsson och Karin Österman. 

 

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.