Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Marknadsdirektören lämnar Aftonbladet

Publicerad: 30 Augusti 2011, 10:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Mikael Färjsjö slutar på Aftonbladet efter mindre än ett år. Anledningen är tidningens sparplaner.


Mikael Färjsjö kom till Aftonbladet från Boxer så sent som i oktober 2010. Hans jobb var att bygga upp tidningens marknadsavdelning

Nu väljer han att sluta – på grund av tidningens sparplaner.

– Jag började på Aftonbladet för knappt ett år sedan och hade föresatt mig att göra en hel del saker. De besparingar som nu görs innebär att jag inte har förutsättningarna att göra det jag vill och då känner jag att jag vill kliva av, säger han till dagensmedia.se.

Vad är det du inte kan göra?

– Jag tror att jag passar på den frågan och nöjer mig med att säga att det generellt sett finns saker och idéer som jag inte längre kan göra. Men vad som görs nu på Aftonbladet och hur man avser att jobba framöver bör du fråga Anna Settman om.

Är du beviken?

– Nej, det är jag inte, det har varit ett jättespännande år och jag har träffat fantastiskt mycket spännande människor och jag har lärt mig mycket om kvällstidningar. Sett till strukturomvandlingen har jag förstått vilka oerhört stora utmaningar mediesverige står för och det är jättespännande.

Var det här ett svårt beslut att fatta?

– Det här var ett beslut där jag var tvungen att både använda hjärta och hjärna, men det svåra ligger i att skiljas från kollegor, vänner och den energi som finns på Aftonbladet. Men då jag inte har möjligheten att göra det jag vill är det här rätt beslut.

Vad ska du göra härnäst?

– Jag har några idéer men ingenting är klart än.

Men du stannar inom branschen?

– Det kan jag säga att jag med all sannolikhet kommer att göra. Jag kommer finnas kvar i ankdammen på något sätt.

Mikael Färjsjös arbetsuppgifter tas tillfälligt över av Annika Söderberg, chef för affärsområdet Print.

Läs Aftonbladets vd Anna Settmans kommentarer här.

Martin Schori

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.