Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mälardalen tappade mest

Publicerad: 29 April 2010, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Dagspresstunga Mälardalen drabbades hårdast av reklammarknadens ras förra året, visar siffror från IRM.


IRM har specialgranskat alla Sveriges regioner och kommit fram till att Mälardalen drabbades hårdast förra året, med ett tapp på 14 procent.

Detta kan förklaras med att regionens reklammarknad domineras av dagspress, som gick igenom ett ordentligt stålbad under 2009.

IRM noterar också att dagspressen, som tidigare främst utmanats av gratistidningarna, nu möter hård konkurrens från lokal internet- och tv-annonsering.

Bättre gick det för norra och östra Sverige, där investeringarna föll med drygt 11 procent. 

Marknaden i stort tappade 12,8 procent under 2009.

Samtidigt har Mälardalen ett högre snitt gällande antalet reklamkronor per capita, 1 484 kronor/invånare och år jämfört med 1 404 för riket.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.