Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Magnus Kepinski lämnar Metro

Publicerad: 30 Juni 2015, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Metros försäljningsdirektör går till SF Media.


Ämnen i artikeln:

SF MediaMetro

SF Medias nuvarande försäljningschef Jesper Svärding tar ett kliv upp inom organisationen och ska framöver fokusera på att skapa nordiska affärer och förbättra samarbetet mellan SF Medias olika säljorganisationer i Norden.

Ny försäljningschef blir istället Magnus Kepinski från Metro. Samtidigt inrättas en ny roll som säljchef, dit Tobias Kungberg internrekryteras.

– Alla andra pratar om att det är hårt där ute på marknaden, men inom bio finns det mycket kvar att göra och då är det intressant för oss att få in Magnus som har erfarenhet av att driva en större organisation och som jobbat mot lokala marknader, där vi ser att vi kan växa, säger Ted Johansson, vd på SF Media.

SF Media har som mål att växa med 18 procent de kommande tre åren. Efterfrågan växer och enligt IRM förväntas bio bli det tredje mest snabbväxande medieslaget i år.

– 18 procent tycker vi är rimligt med tanke på att vi är så små och vi ser att det finns plats att växa när tv är oförmögna att leverera kontakter. Idag är det otroligt prisvärt att annonsera hos oss. Vi ser till och med att för vissa kunder så är en biokontakt billigare än att annonsera hos Youtube, det är helt ofattbart.

Dagens Media kunde nyligen berätta att Metro återigen står utan chefredaktör när Christofer Ahlqvist väljer att gå till Göteborgs-Posten. I april aviserade Andreas Ohlson att han lämnar vd-posten och kort därefter slutade den tillförordnade chefredaktören Kristoffer Rengfors. Också nyhetscheferna Josefin Berglund och Karolina Skoglund har nyligen slutat på tidningen.

Och nu väljer alltså även försäljningsdirektören Magnus Kepinski att lämna Metro. Men det har inget med de tidigare avhoppen att göra, berättar han.

– Nej, det handlar om att jag har varit på Metro i åtta år och är sugen på att göra något nytt, säger Magnus Kepinski till Dagens Media.

Han tillträder sin nya tjänst 1 september och blir kvar på Metro till dess.

– SF Media är proffs på rörligt och det är också ett av de få medieslag jag ännu inte provat på, så det ska bli väldigt roligt.

Hur känns det att lämna Metro?

– Det är klart att det känns vemodigt. Metro är ett speciellt företag med en otrolig försäljningskultur och jag kommer att sakna alla duktiga medarbetare.

Vad har varit roligast på Metro?

– Att anställa rätt människor och se till att vi har en bra säljorganisation. Ofta går våra säljare vidare och blir de bästa på sina respektive bolag – det är väldigt kul.

Att Magnus Kepinski inte har någon tidigare erfarenhet av rörligt ser Ted Johansson inte som ett problem.

– Vi är ju det enda bolag som jobbar med bio så att ha vår disciplin som rekryteringsbas är omöjligt. Jag ser bara det här som en möjlighet. Alla behöver utmaningar och att vara med om något nytt. Det är bara en tillgång, säger Ted Johansson.

Vem som efterträder Magnus Kepinski på Metro är ännu inte klart.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SF MediaMetro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.