Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Magasin slås ihop med Expressen – Bengt Ottosson gör comeback

Publicerad: 6 September 2019, 08:49

Bonnier vill göra Expressen och Lifestylegruppen, där alla tidskrifter ingår, till en gemensam enhet.

Foto: Janne Næss

Expressen och Lifestylegruppen slås samman – före detta Expressen-vd:n Bengt Ottosson leder omorganisationen.


Ämnen i artikeln:

Anders ErikssonExpressenBengt Ottosson

Bonnier News har beslutat att slå ihop Expressen och Lifestylegruppen till en gemensam organisation. 

Bakgrunden till beslutet är, enligt Bonnier News vd Anders Eriksson, att man vill utnyttja möjligheter och synergier inom Expressen och hela Lifestylegruppen. Samt få bättre utväxling av Expressens räckvidd.

– Det finns i dag ett gott samarbete mellan Expressen och Expressens magasin bland annat när det gäller distribution, kassaställ, sajter, innehåll och premiummaterial. Nu vill vi skapa ännu mer samarbete och dynamik i hela det här systemet som sedan årsskiftet även består av Bonnier Magazines & Brands, säger Anders Eriksson.

I samband med förändringen återvänder den tidigare vd:n Bengt Ottosson till Expressen där han ska leda arbetet med att bestämma hur strukturen på organisationen ska se ut och fungera. 

Tanken är att organisationen framöver ska ledas av en affärschef som har ett övergripande samordningsansvar och rapporterar till vd. Bengt Ottosson kommer därför även gå in som ”interimistisk affärschef” tills dess att rekryteringsprocessen är klar.

– Jag ser mycket fram emot att komma tillbaka till Expressen som jag brinner starkt för. Jag ser också stora möjligheter att utveckla affären tillsammans med övriga varumärken och titlar inom Bonnier News. Tillsammans har vi goda förutsättningar framåt, säger Bengt Ottosson i en kommentar. 

Anders Eriksson är glad över att kunna välkomna Bengt Ottosson tillbaka.

– Efter 13 år som vd har Bengt Ottosson skaffat sig djup kunskap om Expressen. Han är också en väldigt bra person som har ett gott rykte – och det finns stort förtroende för honom i huset.

Utöver tillsättningen av den nya rollen påverkas inte medarbetarna alls i dagsläget av omorganisationen, enligt Anders Eriksson.

Hur kan medarbetarna komma att påverkas på sikt?

– Nästa steg blir att titta på hur strukturen för det här ska se ut. Jag vill inte gå händelserna i förväg, men min förväntan är att stora delar av organisationen inte kommer att beröras alls. Vissa delar kommer dock definitivt att påverkas.

Vilka delar skulle det kunna vara?

– Det skulle kunna vara upplageförsäljning mot butik, annonsorganisationen, utvecklingsorganisationen. Men som sagt, ingenting är säkert.

Arbetsgruppen kommer även bestå av Klas Granström, Anna-Clara Welander och Josefina Rickardt som ska rapportera direkt till Bengt Ottosson som även tar plats i ledningen. 

Bengt Ottosson var vd på Expressen mellan 2001 och 2014, då han fick sparken. För Dagens Media har Bengt Ottosson tidigare berättat att han fick beskedet av Gunilla Herlitz under ett Almedalen-mingel. 

”Vi måste ta ansvar genom att agera – inte reagera”

De senaste månaderna har det hänt mycket inom Bonnier News. Såväl Bonnier Business Media som Expressen har omorganiserat för att minska sina kostnader. Två varumärken har lagts ned, i våras Medievärlden och alldeles nyligen Veckans Affärer. Parallellt med detta pågår integreringen av Mittmedia, där en ny organsation just nu tar form. Anders Eriksson menar att alla dessa förändringar är nödvändiga att göra.

– Jag har stor förståelse för att det kan vara jobbigt med förändringar. Men vi befinner oss i en föränderlig period och då kan vi inte sitta still. Vi måste ta ansvar genom att agera – inte reagera, säger Anders Eriksson och fortsätter:

– De förändringar vi gör nu har ingenting med de utmaningar vi ser på annonsmarknaden att göra utan det handlar om strategiska beslut som vi tror kommer att vara långsiktigt bra för organisationen i stort.

Dagens Media har sökt Bengt Ottosson för vidare kommentarer. 

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.