Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

LRF köper historietidningar

Publicerad: 13 oktober 2010, 11:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:35

UPPDATERAD. LRF Media köper Populär Historia, Allt om historia och Militär Historia. "Vi har en offensiv agenda", säger vd:n Håkan Fredlund till Dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Allt om VetenskapAllt om Vetenskap HistoriaLRF Media

LRF Media utökar sitt sortiment av historietidningar genom köpet av förlaget Svenska Historia Media Tidskrifter AB. Därmed blir man störst inom en nisch som enligt de senaste Orvesto-mätningarna ökar kraftigt.

– Det här är väldigt bra tidningar. Dessutom är historie- och vetenskapssegmentet väldigt hett just nu, säger Håkan Fredlund, vd på LRF Media, till Dagensmedia.se.

I köpet ingår titlarna Populär Historia, Allt om historia och Militär Historia. De två senare både i svensk och dansk version.

LRF Media startade nyligen två egna tidningar i segmentet: Vetenskap & Historia och Minnenas Journal, men Håkan Fredlund ser ingen risk att de kannibaliserar på varandra.  Inte heller kan han säga om tidningarna ska förändras i och med det nya ägarskapet.

– Vi ska plocka in dem i vår organisation nu. Men det är inga renoveringsprojekt vi har köpt, säger Håkan Fredlund.

All personal följer med i affären, vars köpeskilling inte är offentlig. Svenska Historia Media Tidskrifter omsatte 39 miljoner kronor förra året - och redovisade en vinst på knappt 100 000 kronor.

LRF Media har den senaste tiden köpt på sig titlar som "Allt om Vin", "Föräldrar & Barn", samt storförvärvet av TTG för ett par år sedan.

– Vi har en offensiv agenda och vill växa. Att köpa titlar fungerar bra, säger Håkan Fredlund.

Svenska Historia Medias grundare Erik Osvalds och Björn Andersson fortsätter att driva bokförlaget Historiska Media.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.