Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Lotta Folcker ny affärsområdeschef för Aftonbladet TV

Publicerad: 3 Maj 2016, 09:20
Uppdaterad: 3 Maj 2016, 09:30

Lotta Folcker har utsetts till ny affärsområdeschef för Aftonbladet TV med övergripande ansvar för mediehusets TV-verksamhet. Hon efterträder Jan Scherman, som återgått till att bli konsult för Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Lotta Folcker började på Aftonbladet i slutet av 2013 som producent för bevakningen av valrörelsen och riksdagsvalet 2014. Förra året utsågs hon till programchef och har i den rollen bland annat skapat "Aftonbladet Morgon" och tillsammans med sina medarbetare utvecklat flera nya programformat.

Hon kom till Aftonbladet efter nästan tio år på TV4 där hon började som researcher och avancerade till chef för Nyhetsmorgon.

– Lotta Folcker har en lång och gedigen erfarenhet av såväl den traditionella tv-branschen som utveckling av rörlig bild online. Hon är en duktig journalist och en driven chef och jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med henne, säger Sofia Olsson Olsén i ett pressmeddelande.

Lotta Folcker är sedan tidigare medlem i Aftonbladets redaktionsledning och tar nu plats i Aftonbladets företagsledning. Hon efterträder Jan Scherman, som återgått till att bli konsult för Aftonbladet. Lotta Folcker tillträder sin nya tjänst omedelbart och rapporterar till Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

– Aftonbladet TV är idag en viktig del av Aftonbladets berättande och journalistik. Vår publik nöjer sig inte längre med att läsa om nyheter, utan de vill att vi tar dem med till händelsernas centrum och ger dem möjlighet att höra direkt från personer på plats vad som skett. Här är rörlig bild extremt stark och en oslagbar berättarform, säger Lotta Folcker i ett pressmeddelande.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.