Dagspress
Lokalpressens digitala annonsintäkter ökar
Publicerad: 30 augusti 2018, 13:09
Uppdaterad: 31 augusti 2018, 06:45
Under 2016 publicerades varje månad 35 000 artiklar kopplade till ämnen som krig, terror och klimathot i svensk press. Det är en ökning på 11 procent jämför med samma period året innan, enligt Meltwater.
Framgångsrikt andra kvartal för lokaltidningarna i år – de digitala annonsintäkter ökade med hela 23,5 procent.
AA
Axel Andén
Landsortspressens rekordökning skedde dessutom under ett kvartal när displayannonseringen totalt minskade med 4 procent, och internetkategorin totalt bara ökade med 10 procent, vilket Medievärlden rapporterade om igår.
Storstadspressens digitala annonsintäkter minskade däremot med 10,7 procent.
– Lägger man ihop de båda kategorierna ökade morgonpressens samlade digitala annonsintäkter med 5,5 procent till 407 miljoner kronor, visar TU:s Internetbarometer.
– Det har varit en stark utveckling för branschen särskilt med tanke på den oro som funnits för hur GDPR ska slå igenom och hur det slagit igenom för andra digitala kategorier. Det är glädjande att se att kvalitet och trovärdighet lönar sig, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg.
Digitala annonsintäkter | Q2 2018 | Utveckling | Ackumulerat 2018 | Utveckling |
Mnkr | % | Mnkr | % | |
Storstadspress | 100 | -10,7 | 197 | -22 |
Landsortspress | 124 | 23,5 | 211 | 26 |
Morgonpress totalt | 224 | 5,5 | 407 | 4 |