Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Lina Hedenström: Tidningsdöden riskerar att komma fortare än förutspått

Publicerad: 4 januari 2022, 13:10

Lina Hedenström, vd NTM-koncernen.

Foto: Pressbild/iStockphoto

Tillgången på tidningspapper kommer bli en avgörande fråga för branschen under 2022, säger Lina Hedenström, vd på NTM-koncernen.

Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021Lina Hedenström

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Den viktigaste branschhändelsen under 2021 var den fortsatta konsolideringen i vår bransch. Två stora avtryck gjordes då Stampen har blivit norskt genom att PNV, (Polaris, NWT och VK) där Polaris är huvudägare, i våras förvärvade resten av bolaget och Gota Media gjorde en strategisk avsiktsförklaring med Bonnier genom korsvist ägande. Bonnier blir därmed en än mer dominant aktör inom lokalmedia samtidigt som Schibsted, genom sin koppling till Polaris, indirekt gör entré på Västkusten.  

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Alla journalister där ute som dag ut och dag in, med oförtruten energi bevakar, granskar och rapporterar vad som sker i våra samhällen och som följaktligen gör skillnad på riktigt. Detta trots konstant nya interna direktiv kring konverteringar, målgruppsanpassningar, genusfördelning och effektivitet. Hatten av! 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag ger inte nyårslöften, har inte gjort det på många år. Ambitionen är i stället att försöka bli lite bättre varje dag. Sker dock med varierad framgång.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

Mats Svegfors fick i höstas ett viktigt uppdrag från regeringen att som samordnare ta fram underlag för ett nytt mediestöd. Min förhoppning är att detta viktiga arbete inte upphör, givet nya regeringsbildningen. Just denna utredning kommer att vara av största vikt för branschens framtid i allmänhet och för lokalmedia i synnerhet. Vi behöver under nästa år få klara besked från regeringen om hur mediestödet kommer att se ut efter 2023 så att vi får tid att ställa om.

– En annan viktig fråga kommer att vara tillgången på tidningspapper. Fortsätter tillgången att minska och priserna att öka riskerar tidningsdöden att komma fortare än förutspått.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev