onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Lina Hedenström: ”Ett ökat tempo inom digitaliseringen har fått konsekvenser för vår bransch”

Publicerad: 25 december 2022, 08:00

Pandemin accelererade vårt digitala beteende vilket har gett effekt i år, säger NTM:s vd Lina Hedenström.

Foto: Carolina Byrmo

Vårt digitala beteende accelererade under pandemin vilket ställer krav på mediehusen att öka takten i sin omställning, säger NTM:s vd Lina Hedenström.

Ämnen i artikeln:

Lina HedenströmNTMDagens Medias julenkät 2022Toppnyheter eftermiddagNyheter

Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Lina Hedenström, vd på NTM:

Viktigaste branschhändelse 2022?

– Ingen specifik händelse, däremot ett ökat tempo inom digitaliseringen som har fått konsekvenser för vår bransch. Ska man se något positivt som pandemin medförde så är det accelerering av ett vårt digitala beteende, både vad gäller läsar- och annonsaffär. Vi inom NTM ser en tydlig förflyttning av läsare som går från print till digital läsning i kombination med en växande digital reklamaffär. Detta ställer i sin tur krav på oss att öka takten i vår omställning, samtidigt som det skapar väldigt många möjligheter att utveckla vår journalistik ytterligare, exempelvis inom ljud, video, nya plattformar och interaktivitet.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag ger aldrig nyårslöften.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Den enskilt viktigaste frågan kommer att bli utvecklingen av hushållens ekonomi i kombination med hur stark nyhetsjournalistik står sig när familjer måste hålla igen på kostnaderna. Jag lägger min tro till att nyhetsjournalistik är så pass viktig för alla personer att den kommer att prioriteras. Men det klart om elräkningarna och bostadsräntorna i vinter dubbleras och matpriserna fortsätter att öka så kommer det att bli utmanande för vår läsaraffär. 

– Sen har vi förstås vad som sker i mediestödsfrågan. Nuvarande presstöd gäller i ett år till. Hur kommer det att se ut 2024?

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev