Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Lena K Samuelsson: ”Jag vill hylla alla redaktioner som klarat av ett år till med hemarbete”

Publicerad: 26 december 2021, 10:53

Foto: Sarsmis

Alla de redaktioner som har klarat av att upprätthålla journalistiken trots ytterligare ett år av hemarbete bör hyllas, anser Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. Och nästa år – när det är val – blir det avgörande för mediernas trovärdighet om de lyckas sätta en egen agenda, menar hon.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021SchibstedAftonbladetLena K Samuelsson

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– När visselblåsaren Frances Haugen avslöjade Facebook. Materialet visar kopplingen mellan sociala medier och psykisk ohälsa bland unga och hur Facebooks algoritmer sprider och underblåser hat och lyfter fram polariserande innehåll. Ledningen vet hur man kan göra Instagram och Facebook säkrare men väljer att inte göra något.

– För Aftonbladets blev 2021 ett riktigt framgångsår. Fler än någonsin tar del av vårt innehåll. Det har gett oss möjlighet att satsa på journalistiken och utveckla affären. Det har varit ett framåtlutat år!

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året? 

– Jag vill hylla alla redaktioner som klarat av ett år till med hemarbete och ändå upprätthålla journalistiken. Mest av allt vill jag hylla Aftonbladets Breakingredaktion som har varit på plats dygnet runt och rapporterat snabbt och kunnigt samt med oändligt tålamod och glimt i ögat svarat på alla frågor i coronachatten – den fyller två år i januari! Och jag vill lyfta alla som jobbar med annons, de tar fighten med de amerikanska plattformarna och försörjer journalistiken, tack. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt löfte för jobbet blir att fortsätta satsa på journalistiken, det är enormt roligt att kunna rekrytera drivna reportrar och redaktörer och satsa på poddar och video. Så, att se till att vi har kul tillsammans på jobbet, även om det blir en sväng till med hemmajobb. Och inte minst lyfta Sportbladet ännu mer – mitt löfte för 2022 blir rosa!

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– 2022 blir det avgörande för mediernas trovärdighet om vi lyckas sätta egen agenda under ett valår där många kommer att vilja påverka oss. Ljud och poddar fortsätter växa, både öppet och som prenumeration. EU – och Sverige – har möjlighet att utkräva ansvar av plattformar som Facebook med två aktuella förslag – gör det.

LÄS OCKSÅ: Lena K Samuelsson: ”Digitaliseringen av arbetsplatserna har tagit sjumilasteg under pandemin”

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.