Lena K Samuelsson: "I en kris blir det tydligt"

2018-05-16 13:26  

STOCKHOLM MEDIA WEEK. Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson ställs inför tuffa frågor om den stormiga hösten och hur organisationen ska gå framåt.

Idag torsdag hålls Stockholm Media Week som i år äger rum på Grand Hôtel i Stockholm. Under dagen grillade programledaren Claes de Faire Aftonbladets nya publisher Lena K Samuelsson och ställde en rad tuffa frågor om höstens turbulens och hur hon arbetat med att förändra organisationen efter krisen.

– Först och främst, personligen är det fantastiskt att vara tillbaka på Aftonbladet och få leda ett mediehus som har sådan enorm kraft, är så framgångsrikt. Jag känner att jag är hemma igen. Det känns oerhört bra men det har inte undgått någon att det var en turbulent höst, inte bara på Aftonbladet, och det påverkar en organisation, säger Lena K Samuelsson från scenen.

LÄS ÄVEN: "Min plats är ute på golvet"

Claes de Faire: Du kom in där din företrädare gått in i väggen, minst en var brottsmisstänkt, hur hanterar man en sådan sargad organisation när du går in som chef?

– Som nygammal inom Aftonbladet så är det otroligt viktigt att lyssna och försöka förstå medarbetarna och hur man upplever det som hänt, det behövs göras. Där har Aftonbladets ledning tagit ett bra initiativ där man tagit in externa organisationskonsulter, gjort djupintervjuer och enkäter. Man har suttit med medarbetarna i många veckor för att förstå vad vi måste förbättra i den organisationen. Det var det bland det första jag fick göra när jag tog över, att presentera den rapporten.

Det som bland annat kom fram i rapporten var att man kan förbättra HR och se till att medarbetarna vet vem man ska vända sig till och vilka policys Aftonbladet faktiskt har.

– Vi arbetar jättemycket med HR, men det fanns en brist i kommunikationen.

Hur kommer det sig att ledarskapet missköts så att det inte fanns på plats?

– Jag vet inte om det handlar om misskötsel av ledarskapet, utan att man inte förmedlat det till punkt och pricka och i en kris blir det tydligt. Generellt kan det vara bra för en organisation att gå igenom en kris för att få syn på saker. Vi har kunnat göra ett stort antal förbättringar i hur vi jobbar med information, HR och utveckling av ledarskap och vi har sett över organisationen.

Med all respekt, ”se över organisationen” det låter väldigt mycket som ”fluff svar”, kan du ge något konkret som spelar roll för att Aftonbladet ska komma tillbaka?

– Vi har gjort om organisationen för att förtydliga ansvarsområden och framförallt för hur vårt innehåll och affären sitter ihop. Vi bygger en organisation med mer framtidsinriktning. Vi har gått igenom vår journalistik och har ett stort omfattande arbete kring ”ettan”. Vi har haft workshops kring värderingar och genusfrågor. Så det är inte bara ”fluff” utan det finns ett stort antal konkreta förändringar.

Lena K Samuelsson har sedan hon tog över rollen som publisher på Aftonbladet varit tydlig med att man ska bli fullt ut digitala, för det är man nämligen inte idag menar hon.

– När jag kliver in och säger att ”vi ska bli ett digitalt bolag” kan man undra vad jag menar med det. Det är skillnad på att bedriva digital verksamhet och fullt ut bli ett digitalt bolag, säger hon och fortsätter:

– Nu tar vi ett nytt stort steg. Med liv och lust kastar vi in oss i allt från AI och robotar. Men vi tittar också på vad vi har för kultur och jobbar med gemensamma mål mellan avdelningarna. Mediebolag är fortfarande traditionella i sina organisationer.

Hur ska du lyckas med den organisationsförändringen?

– Jag tror på att bygga lag. Jag har velat bygga ett nytt lag även när det gäller ledningen. Jag har plockat in en helt ny ledningsgrupp med sex ledamöter som inte suttit i styrelsen tidigare. Flera är i 30-års åldern, jag tror att det är viktigt att vi har en spridning på åldrar. Jag ser det som min viktigaste uppgift att bygga nästa generation.

Lena K Samuelsson säger att hon inte kan komma på ett enda argument som skulle tala emot att hon tog sig an uppdraget på Aftonbladet. Claes de Faire frågar vad det säger om henne som ledare.

– Jag vet inte, säger Lena K Samuelsson.

Att du är aningslös kanske?

– Nej, det tror jag inte. Jag har jobbat här tidigare så jag vet vad jag har att göra med.

Lena Palm Danielsson på McDonalds som sitter med som branschexpert får frågan från Claes de Faire om hur viktiga kvällspressen fortfarande är för deras kampanjer och svaret blir att kvällspressen spelar en viktig roll.

Hon tillägger även att hon som annonsör inte känner att tumulten på Aftonbladet har påverkat deras arbete.

– Jag som annonsör har inte uppfattat att det har speglat produkten och det är en eloge att man behåller kvaliteten på produkten. Läsarna och vi som annonsörer har inte påverkats och det är viktigt för oss när vi ska nå läsarna.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt