Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ledarskribent sågar den egna säljkåren

Publicerad: 12 Mars 2012, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Gota Medias Östran var den dagstidning som tappade mest i upplaga förra året. Nu går Östrans ledarskribent till angrepp mot upplageavdelningen.


Gota Media köpte Östran i slutet av 2010. Tidningen knep nyligen den första intervjun med Håkan Juholt efter avgången – men upplagesiffrorna har dalat.

Förra året tappade man 1 900 exemplar i upplaga.

Och det beror på att Gota Medias upplageavdelning inte gör sitt jobb. Det skriver Östrans ledarskribent Janne G Andersson.

"Ingen kritik kan riktas mot Gota för hur de klarat den produktionsmässiga samordningen av de inköpta företagen, men det är svårt att frångå intrycket att man på deras försäljningsavdelning inte haft klart för sig hur andratidningarna bedriver sin bearbetning av läsarmarknaden", skriver han i en kolumn.

Han fortsätter:

"En andratidnings upplaga omsätts mycket snabbare och det krävs därför offensiva insatser hela tiden för att attrahera nya läsare genom rabatter, säljstimulerande åtgärder och om upplagan börjar svikta, vilket man snabbt kan se, rena råsäljningen... Östran måste snabbt återfå sina egna abonnentraggare".

Mats Larsson Chef för upplaga och marknad, vill inte kommentera utspelet.

– Jag har noterat det men vill avstå från att kommentera det, säger han till dagensmedia.se.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.