Läsarintäkter allt viktigare för morgontidningarna

2017-09-13 12:48 Mikaela Åkerman  
Under 2016 publicerades varje månad 35 000 artiklar kopplade till ämnen som krig, terror och klimathot i svensk press. Det är en ökning på 11 procent jämför med samma period året innan, enligt Meltwater.

Intäkter från läsare har gått om annonsförsäljning som morgonpressens största inkomstkälla.

Under årets första halvår kom mer än hälften av morgonpressens intäkter från läsarna och andra användare.

Det innebär att läsarintäkter nu har passerat försäljning av annonser som tidningarnas primära intäktsström.

Det enligt statistik som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige, presenterar.

– För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU, i en kommentar till sifforna.

Läsarandelen omfattar intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster, samt köp av lösnummer och enstaka artiklar.

Jämfört med förra året har andelen läsarintäkter ökat med två procent, från 53 till 55 procent.

Annonserna stod första halvåret 2017 för 37 procent av intäkterna i den tryckta tidningen, respektive 8 procent i de digitala kanalerna. Motsvarande andelar 2016 var 41 och 7 procent.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

  Annonsintäkter tryckt tidning Annonsintäkter digitala kanaler Läsar- och användarintäkter
Landsortspress 37,4% 8,0% 54,6%
Storstadspress 36,0% 7,1% 56,9%
Morgonpress 37,1% 7,8% 55,1%

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt