Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 5, 2015

Publicerad: 18 Mars 2015, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Senaste numret av Dagens Media innehåller en stor special om sponsring- och eventindustrin. Dessutom en extra tidning inför Guldnyckeln.


I nya numret av Dagens Media berättar vi inför galan Gyllene Hjulet om den växande sponsring- och eventbranschen. Sex nya kategorier gör att rekordmånga bidrag tävlar i år.

Både annonsörer och konsulter berättar om lyckade samarbeten – bland annat om hur, och varför, stjärnor som Zlatan, Robyn, Sanna Kallur och "The Mauler" blivit hårdvaluta.

Dessutom får du veta varför långsiktiga samarbeten – som Cloettas sponsring av skidsport och SJ avtal med Way out west – är en vinstlott.

Förutom huvudtidningen får du som är prenumerant också en hel extra tidning om direktmarknadsföring, inför branschens stora gala Guldnyckeln.

 

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

HÄR ÄR ALLA ARTIKLARNA:

 

• Bottenrekord för Norwegian efter strejken. Men SAS har inte dragit nytta av raset.

• Så firar Coca-Cola sitt 100-årsjubileum i Sverige.

• "Dags att kvotera på byråerna", skriver Dagens Medias Carin Fredlund. Men istället för fler kvinnor är det "fler orginal, lantisar, våghalsar och vildhjärnor" hon efterlyser.

• 3 frågor till Michael Kapil, ny marknadschef på Ticket.

• Så har Michelin lyckats para däckverkstaden med lyxkrogen – i mer än 100 år.  Intervju med globala marknadschefen Claire Dorland Clauzel.

• "Vi tänker för isolerat, i silos", skriver Karl-Oskar Tjernström. Han uppmanar landets marknadschefer att "se sina investeringar mer holistiskt".

• Nya aktören Flow network ska skapa ett räckviddsnätverk av landets landsortstidningar, med hjälp av film och tv-serier.

SVT ökar sponsringsintäkterna med 25 procent.

Beijer får toppbetyg i "Varumärkeskollen".

• Mediebyråerna kopplar ett allt starkare grepp om de digitala medieköpen, visar Dagens Medias sammanräkning.

• Allt fler annonsörer sluter avtal direkt med produktionsbolag. Sveriges Annonsörer lanserar ny avtalsmall för att underlätta.

• "Branschens mardrömsgap", Dagens Medias Erik Wisterberg visar i sin analys hur mediebranschen krymper år för år, i förhållande till BNP.

Katja Serrander, marknadskoordinator på SF Media, förklarar hur 90-årsfirandet ska gå till.

 

TEMA: SPONSRING OCH EVENT:

• "Det tar tid att nå fram". Både SJ och Trygg-Hansa finns bland de som kan vinna pris för sina långsiktiga sponsoravtal.

• Nästa steg för Cloetta – löpning.

Way out west och SJ firar tio år.

• Alla står i kö för Zlatan – Volvo, Dressman, Vitamin Well och FN har använder honom som frontfigur.

• Fem partnerskap med stjärnglans – annonsörerna berättar om vilka stjärnor de anlitar, och varför.

• Alla nominerade i Gyllene Hjulet – 61 bidrag gör upp i 13 kategorier. 

• Dagens Medias DJ-battle – kan vinna gyllene hjul för Årets bästa event b2b.

• "Min kreativitet" – Kings ad Daniel Hallberg berättar var han hittar sin inspiration.

• Tidigare jämställdhetsminister och vd på Springtime – nu berättare Maria Arnholm om nästa steg i karriären.

• Backspegeln – SBS nya tjänst "visuell radio" blev aldrig någon succé. Jakob Gravestam, marknadschef SBS, förklarar varför.

• "Branschprofilerna som överlevde dokusåpan" – Erik Wisterberg listar fem journalister och mediepersonligheter som inledde sin karriär i allt från "Baren" till "Big Brother".

Lorenzo Lamas eller Per Lorentz? – under en vecka mejlade MTG:s presschef i 80-talshunkens namn.

 

DIREKTMARKNADSFÖRING - GULDNYCKELN

• "Kotler håller än" – Swedmas vd Tore Thallaug skriver om branschens utmaningar.

• Så bygger du lojalitet – Eurobonuschefen Nils Lindhe berättar hur de ska nå målet att ansluta fem miljoner kunder i Skandinavien.

• Byråerna och annonsörerna med störst vinstchans i Gyllene Hjulet.

• Här är annonsörerna som köper mest direktreklam – Ica, Coop och Elgiganten i topp

• Gyllene Hjulet-juryn: "Här är de allra bästa kampanjerna vi sett – någonsin". Du får också veta vilka trender de ser i år.

• Alla nominerade bidrag i Gyllene Hjulet.

 

 

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.