Dagspress
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 18, 2014
Publicerad: 29 oktober 2014, 08:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:51
Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.
I nummer 18 av Dagens Media levererar vi ett temapaket om dagspressens digitala boom, med en försäljning av display-annonser som har ökat med 14 procent i år. Röster höjs samtidigt om att den digitala ivern har gått för långt – med reklamrötthet och ökat intresse för adblockers som följd. Vi berättar även om dagspressens nya digitala stjärnor, samt om varför medieköparna är skeptiska till Lajkat, Omtalat, Newsner, Hyllat, Finkammat och de andra viralsajterna.
Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.
HÄR ÄR INNEHÅLLET:
• Elbolagens kamp – Svenskarna gillar God El men väljer Vattenfall
• Taxi Stockholm putsar varumärket med lyx – ska stoppa Ubers expansion
• Kampen om svenskarnas frukost hårdnar – här är alla aktuella frukostkampanjer just nu
• Annonsörer ökar digitala budgeten 2015
• KRÖNIKA Karl-Oskar Tjernström: "Play it again Sam – våga köra en 2.0"
• MTG TV:s försäljningsdirektör Mats Nyman i stor intervju – så ska MTG stoppa tv-kaoset 2015
• Politiskt nej till tv-branschens krav på nya lagar mot piratsajter
• Stor intervju med Icas nya marknadsdirektör Mats Liedholm – som bland annat ska se över Icas direktmarknadsföring
• Varumärkeskoll – Specsavers uppfattas som billigast av konsumenterna
• Priset på sökord pressas uppåt – Sverige dyrast i Europa
• KRÖNIKA Sakari Pitkänen – "Talad radio är den hetaste digitala trenden"
• Få svenskar läser Twitter dagligen
• Eniros anställda kunde inte larma – skandaldrabbade bolaget saknade whistleblow-funktion
– Sverige ligger efter med skydd: "Vi har varit lite sena"
• Bonniers stora OTT-tjänst lanseras redan i vår
• Ny marknad växer fram med big data – annonsörer vill ha hjälp att analysera kunderna
• KREATIVITET: Utomhusreklamen blir viral med kreativa kampanjer – här är sex exempel
• F&U: Forskare ger sig in i striden om vad content marketing är
• Sex gör upp om segern i Dagens Medias tävling för studenter
• KRÖNIKA Erik Wisterberg: "Mediechefer, avsätt eller låna pengarna som krävs"
• Krisdrabbade Graylings globala vd: "Vi ska göra vad som krävs"
• JCDecaux tappar sitt uppdrag i Norge
• LEDARE: Varning för reklamtrötthet
• DEBATT: Ryktet om den organiska trafikens död på Facebook är överdriven
• Backspegeln: Rökstoppet som skulle öppna dörren för snuset
• Mismatch – Erik Wisterberg listar Sveriges fem mest krystade kändissamarbeten
• Hallå där Johan Littorin på mobioperatören Vimla, som enligt Café-bloggaren Mats Rydström kan hållas skyldig för hela ubåtsjakten i Stockholms skärgård
TEMA: DAGSPRESSENS DIGITALA BOOM
• Dagspressen jublar över digital fest – display ökar med 14 procent
• ... men nu höjs röster om att reklamhetsen har gått för långt
• Digitala stjärnor ska locka yngre läsare – dagspressen värvar sociala medier-journalister
• Medieköpare skeptiska till klippsajter som Lajkat och Omtalat
– Buzzfeed-chefen Will Hayward: "Annonsörerna måste förtjäna sin plats hos oss"
• Facebook får makten över medier
• Tid ska ersätta klick som valuta – nya experiment har sjösatts
Har du synpunkter, idéer, eller tips? Kontakta oss här eller mejla undertecknad. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.