Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Lars Engqvist: ”Inför ett public service-stöd till nyhetsjournalistik”

Tvinga Google och Facebook att skatta för sina intäkter – och använd pengarna till ett breddat public service-stöd, skriver SVT:s forne ordförande Lars Engqvist.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Oktober 2015, 06:47
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:26

Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Debatten om public service-bolagens påverkan på de kommersiella medierna är hetare än på länge, med utspel från både politiker och mediebolag.

Förra veckan sjösatte Bonnier, Schibsted, Mittmedia, Bauer Media Group och TU sin ”public service-kommission. Den ska ”bredda och nyansera” debatten och ”öka förståelsen för” hur SVT och SR påverkar den övriga mediemarknaden.

Fel tänkt, menar den tidigare SVT-ordföranden Lars Engqvist.

”De (kommersiella medieföretagen) tycks tro att det är i en begränsning av public service som de kan finna lösningarna på sina problem. Sannolikt är det precis tvärtom. Det är istället i en utvidgning av public service-begreppet som framtiden för kvalitativ och oberoende journalistik bör sökas!”, skriver han i dag på DN Debatt.

Lars Engqvist konstaterar att de svenska tidningsföretagen, som spelat en central roll i vår demokrati, har en tuff tid framför sig. Annonsintäkterna och upplagorna faller. Unga överger det traditionella tidningsläsandet.

”Hittills har ökningen av antalet abonnenter på de digitala upplagorna inte vägt upp förlusten av abonnenter på papperstidningarna. Och de växande intäkterna för de digitala annonserna har inte på långa vägar kompenserat för förlusterna på papperstidningarnas annonsmarknad”, skriver han.

Istället för att fokusera på att ”vinna ny mark på bekostnad av public service” bör tidningsbranschen lägga sin kraft på frågan hur redaktionellt arbete ska finansieras i framtiden, menar Lars Engqvist.

Han kommer också med ett konkret förslag i form av ett nytt statligt ”public service-stöd”.  

”En väg som bör prövas är att vidga public service-begreppet och införa ett offentligt stöd till kvalitativ nyhetsjournalistik”, skriver Lars Engqvist.

Stödet bör totalt sett vara storleksmässigt jämförbart med det nuvarande presstödet.

”Det ökade stödet bör kunna finansieras genom att internationella aktörer som Google och Facebook tvingas följa samma skatteregler som svenska medieaktörer på den svenska reklammarknaden”, skriver Lars Engqvist.

Lars Engqvist var styrelseordförande för SVT mellan 2005-2011. Han hade dessförinnan en rad ministerposter för Socialdemokraterna. Lars Engqvist har ett förflutet som journalist och har bland annat varit chefredaktör för tidningen Arbetet.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

SVTPublic service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.