Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Lars Dahmén: "Förstår att det finns en oro"

Publicerad: 23 April 2014, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanHelsingborgs Dagblad

I dag stod det klart att Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Därmed tar Bonnier över tidningen från familjerna Sommelius och Ander.

I och med affären kommer HD:s vd Pontus Bodelsson att sluta medan Sydsvenskans publisher Lars Dahmén blir chef för båda tidningarna.

– Jag ska vara ärlig och säga att det här har diskuterats i Skåne i många år så det här är ingenting nytt. Det finns en tydlig logik för annonsröer och läsare att de två stora tidningarna går samman, säger Lars Dahmén till Dagens Media.

De mediebyrårådgivare i Malmö som Dagens Media talat med i dag menar att köpet av HD är en naturlig utveckling med tanke på de utmaningar som printbranschen står inför.

Det håller Lars Dahmén med om.

– Förändringarna i omvärlden gör att alla tidningar måste se över verksamheten. Det här blir ett sätt för oss att bli starkare, tillsammans har HD och Sydsvenskan större muskler att klara av de här utmaningarna.

Hur har det här tagits emot av de anställda på tidningarna?

– Jag har varit och träffat båda företagen i dag och det har varit en jättestor uppslutning med många frågor. Det finns en tydlig förståelse på båda sidor om att detta måste göras, säger Lars Dahmén och fortsätter:

– Sedan finns det självklart en stor oro för hur det här kommer påverka de enskilda medarbetarna och det har jag absolut respekt för. Vi har varit tydliga med att det här innebär att ett antal personer kommer att få sluta och därför finns det en oro som vi tyvärr inte kommer att kunna stilla innan sommaren.

Hur många kommer få gå?

– Det är 10 000-kronorsfrågan som jag inte kan svara på än. Men det blir besparingar över hela linjen. Jag förstår att många koncentrerar sig på det, men man ska inte förminska att det viktigaste med det här är att vi riktar oss offensivt framåt, säger han och fortsätter:

– Det bor 900 000 människor i vår del av Skåne och det är en fantastiskt stark region där vi kommer vara den starka medieaktören. Det här ger oss styrkan att utvecklas framåt både tekniskt och affärsmässigt. Det är fantastiskt positivt att det här sker, det är precis det som marknaden behöver.

Mediebyråerna har uttryckt en oro för att det är HD som kommer drabbas mest av samgåendet, vad säger du om det?

– Mycket av vårt jobb i dag handlar om att försäkra medarbetare, läsare och andra involverade om att det inte ska bli ett övertagande av den mindre parten. Allt ska inte skötas från Malmö och därför är det viktigt för oss att slå fast att våra lokala läsare är jätteviktiga. Jag förstår att den här oron finns men det ligger ingenting i det.

Så HD och Sydsvenskan kommer inte att bli samma tidning inom en överskådlig framtid?

– Man ska inte blanda ihop organisationen och tidningarna. Vi kommer att ha en organisation, men ut mot läsarna kommer vi vara tydliga med att vi verkar i olika delar av Skåne. Risken för att vi ska växa ihop är ytterst liten.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.