Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Landsortspressen håller uppe reklampriserna

Publicerad: 27 mars 2014, 09:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Trots de kärva tiderna håller landsortspressen uppe reklampriserna, som i snitt minskade med 0,7 procent under 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det är Institutet för reklam- och mediestatistik som presenterar sin rapport "Reklaminflationen 2013", som visar att reklampriserna minskade med 0,7 procent i genomsnitt under 2013.

Enligt rapporter blev såväl fackpress- som dagspress- och utomhusreklam billigare att köpa under 2013. De medieslag som höjt reklampriserna är radio, populärpress och direktreklam medan priserna i tv är oförändrade från 2012.

Samtidigt överraskar landsortspressen, som bara minskade med 0,2 procent.

– Trots de tuffa tiderna för den tryckta landsortspressen har de klarat sig förvånansvärt bra utan att ge mer rabatter till annonsörerna. Många medier är billigare nu än de var för tio år sedan och det är inte många kategorier som har hållit upp takten med den allmänna inflationen, säger IRMs analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.