Dagspress
Lågkonjunkturen biter sig fast i medieinvesteringarna
Publicerad: 7 mars 2023, 09:23
Foto: Getty
Medieinvesteringarna backar med nära tio procent i februari jämfört med för ett år sedan. Värst går det för sociala medier som backar hela 19 procent.
Lågkonjunkturen och den vikande ekonomin biter sig fast i den svenska ekonomin och i medieinvesteringarna i synnerligen. Enligt statistik från Sveriges Mediebyråer backade investeringarna hela 9,9 procent jämfört med februari förra året. I kronor och ören betyder det drygt 100 miljoner i förlorade annonsintäkter för mediebranschen.
I och med februaris statistik förstärker siffrorna den negativa trenden. För fjärde månaden i rad backar investeringarna.
En majoritet av mediekategorierna backade under februari. Tuffast hade kategorin sociala medier med en nedgång om hela 19,4 procent. Även sök, fackpress, online video, DR/annonsblad, TV, dagspress landsort, online display och dagspress storstad uppvisade röda siffror under februari.
– För fjärde månaden i rad backar medieinvesteringarna och den nedåtgående trenden är tydlig. Sett till ett rullande 12 månaders medelvärde har investeringarna stadigt minskat sedan sommaren 2022. Nedgången påverkar de flesta mediekategorier och är ett tydligt tecken på en allmänt svagare mediemarknad. Detta kommer att påverka annonsörerna, byråerna och deras arbetssätt. Troligen kommer annonsörerna vilja arbeta ännu mer agilt och vara mindre benägna att binda upp för stora delar av sin budget i årsavtal. Det kommer också, med stor sannolikhet, vara ett ”ad hoc-år” där många annonsörer tittar på kortsiktiga effekter av sina medieinvesteringar och således tänka och agera på kampanjnivå, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Men det finns ljuspunkter på den annars mörka mediehimlen. Några mediekategorier gick mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt: bio, utomhus/trafikreklam, radio, dagspress kväll, populärpress och radio.
– Mediekategorin utomhus/trafikreklam gjorde en mycket stark månad och ökade med 26,8 procent. Detta är en av de starkaste februarimånaderna för utomhusmediet någonsin. Även bio ökade kraftigt med 126,5 procent men jämfört med en mycket svag jämförelsemånad. Vi kan också se en fortsatt positiv trend för dagspress kväll och radio – båda kategorierna ökade för tredje månaden i rad, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.