Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

"Kvotering behövs inte om man orkar leta"

Publicerad: 21 Februari 2012, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Sydsvenskan gör gemensam sak med Rättviseförmedlingen för att hitta kvinnliga kandidater till skånska bolagsstyrelser.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanRättviseförmedlingen

Sydsvenskan har i sin granskning av skånska bolag hittat fler styrelselordföranden som heter Anders än som är kvinnor.

Av de 57 bolag som gicks igenom hade tre en kvinnlig styrelseordförande.

Det fick Sydsvenskans Thomas Frostberg, ekonomikrönikör och redaktör för Sydsvenskans näringslivsdel, att agera. Tillsammans med Rättviseförmedlingen inledde Sydsvenskan i helgen en kampanj för att hitta kvinnliga alternativ till bolagens styrelser.

För Thomas Frostberg började kampanjen redan i höstas, när han i en krönika tog sina läsare till hjälp för att hitta en kvinnlig paneldeltagare till Sveriges ingenjörers seminarium.

– Mitt nyårslöfte förra året var att enbart delta som moderator vid seminarier med någorlunda jämställdhetsfokus i panelen. När den enda kvinnliga paneldeltagaren i seminariet jag skulle leda hoppade av kastade jag ut en utmaning till läsarna, inspirerad av Rättviseförmedlingen, säger Thomas Frostberg till dagensmedia.se.

Inför årets stämmosäsong hörde Rättviseförmedlingen av sig för att göra en gemensam kampanj.

– Det är väldigt roligt att de valde oss att samarbeta med framför Stockholmstidningar. Vår profil är en bredare näringslivsbevakning som tar upp fler frågor än börskurser och bolagsbevakning, säger Thomas Frostberg.

Uppropet började i lördags och redan under helgen kom det in över 200 förslag på namn till Rättviseförmedlingen. Förslag kan lämnas på Rättviseförmedlingens Facebook-sida eller skickas in till förmedlingen.

– På det här sättet säger vi varken ja eller nej till kvotering. Detta är steget före, vi visar att kvotering inte behövs om man orkar leta. Det finns mängder av kompetenta kandidater, säger Thomas Frostberg.

Hans roll som ekonomisk krönikör är att uppmärksamma frågor som traditionellt inte får så stor uppmärksamhet i dagstidningarnas näringslivsbevakning, bland annat nya entreprenörsföretag.

– Det har även blivit en hel del inom detta område, att lyfta grupper som inte syns så ofta men som är viktiga för näringslivet såväl som för samhället. Det är lika viktigt att representera hela befolkningen i vår bevakning, som det är för bolagen att göra det i sina styrelser.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev