Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Kvartett köper Annonskraft

Säljbolaget Annonskraft köps upp till 75 procent av en kvartett bestående av flera medierävar. Nu väntar expansion.


Publicerad 2011-05-09 09:16
Uppdaterad 2015-12-06 15:11

Ämnen i artikeln:

Annonskraft

Dela artikeln:

Annonskraft, baserad i Ljusdal, grundades 2000 av Göran Cavallin och Roger Nilsson. Nu säljer de 75 procent av Annonskraft AB till det nybildade bolaget Annonskraft Holding AB – som i sin tur ägs av Eva Åhlfeldt Brådhe, Lasse Isaksson, Per Nygren, Peter Sederowsky och Heart in Media AB.

– Alla delägare ägare har lång branscherfarenhet och vi kommer att kommer att jobba mycket aktivt med bolaget, säger Per Nygren.

Varför vill ni gå in i Annonskraft?

– Jag har jobbat så länge inom branschen så att jag vet att det kritiska för att lyckas är själva säljkompetensen. På Annonskraft, som funnits i elva år och varit lönsamma lika länge, finns en genuin säljkompetens som jag är mycket intresserad av.

Nu väntar expansion.

Annonskraft ska öppna ett säljkontor i Stockholm. Och bolaget – som varit tungt inriktade på print – ska inleda en offensiv mot det digitala.

– Det finns en fantastisk potential i bolaget, som är ganska orört vad gäller nya medier som webben och mobilen, säger Eva Åhlfeldt Brådhe, som tidigare varit försäljningsdirektör på Aftonbladet nya medier.

– Annonskraft är mycket starka inom printannonsering. Men säljprocessen är den samma vare sig du säljer print eller digitalt. Det handlar om att kunna överföra den framgångrika säljkompetensen som finns i företaget för att bli lika framgångsrik på den digitala sidan, säger Per Nygren.

Var ska ni hitta kunder på den digitala sidan?

– Vi kommer att jobba för att utveckla relationen med befintliga kunder, det är prio ett. Men självklart är vi även öppna för nya uppdrag.

Ingen av de inblandade vill avslöja köpeskillingen. Hur mycket pengar Annonskraft ska omsätta efter expansionen vill Per Nygren inte heller uppge.

– Jag vill inte slänga ut några sådana siffror.

Under sitt senaste räkenskapsår omsatte Annonskraft AB 22,5 miljoner kronor och gjorde ett resultat före skatt på 3,8 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal på nära 17 procent.

De nya delägarna

Ägarna till Annonskraft Holding AB är:

• 26,66 procent – Eva Åhlfeldt Brådhe via bolag. Har tidigare haft roller som bland annat försäljningsdirektör på Aftonbladet Nya Medier, affärsutvecklingschef på Svenska Dagbladet Nya Medier, affärsområdeschef på Hi-Media, delägare och styrelseledamot i Heart in Media, samt styrelseuppdrag inom Tradedoubler.

• 26,66 procent – Lasse Isaksson via bolag. Har bland annat jobbat som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen i Ljusdal, HR-chef på på Twenty4Help i Ljusdal. Är delägare i, Lius Contact Center i Ljusdal.

• 26,66 procent – Per Nygren via bolag. Grundare av MediaNet i Ljusdal, som 2006 såldes till Hi-Media. Nygren är även en av grundarna till, och delägare i, Lius Contact Center AB.

• 10,01 procent – Peter Sederowsky via bolag. Peter har bland annat lång och gedigen erfarenhet från styrelsearbete i publika bolag, både i svenska börsbolag och bolag noterat på Londonbörsen, flera av dessa inom media- och internetsektorn.

• 10,01 procent – Heart in Media AB. 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.