Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kvällstidningarna startar musikkrig

Publicerad: 13 december 2012, 10:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Att Aftonbladet ger sig in i musikkriget tillsammans med Wimp får inte Expressen att darra.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSpotifyAftonbladet

Lars Ulrich, trummis i Metallica, var bara en av deltagarna när Spotify nyligen berättade att man inleder ett samarbete med Expressen.

I dag – bara en vecka senare – står det klart att även Aftonbladet ger sig in i kampen mellan streamingtjänsterna. Tidningen inleder ett samarbete med Schibsted-ägda Wimp.

Ett samarbete som i praktiken innebär att Wimp integreras med aftonbladet.se. Därmed får tjänstens användare en enkel tillgång till recensioner och andra musikartiklar samtidigt som aftonbladet.ses läsare får tillgång till Wimp direkt via sajten.

– Det är kul att äntligen kunna rulla ut det här, det blir en grym upplevelse för användarna. Det är ett helt nytt sätt att lyssna på musik samtidigt som man läser våra texter. Det blir som ett kretslopp. Vi har jobbat länge för det här och det ligger mycket planering bakom, säger Aftonbladets nöjeschef Tobias Lindner till dagensmedia.se och fortsätter:

– Vi ser det som ett perfekt samarbete att knyta ihop vår redaktion med Wimps redaktion, vi kan ge användarna en helhet.

Hur länge har ni haft de här planerna?

– Vi har arbetat med det här sedan Schibstedt förvärvade Wimp. Det har varit mycket jobb under hösten och det är kul att äntligen kunna trycka på knappen.

Är det här är ett svar på Expressens samarbete med Spotify?

– Det här är inget som vi började med nyligen. Vi har jobbat sedan tidigt i höstas och går ut med det nu när vi är klara.

Anna Rastner är redaktionschef på Expressen Digitala Medier och hon säger att Spotify är en given samarbetspartner för tidningen.

– Musik är ett jätteviktigt ämne för Expressen. Vi har alltid bevakat det i stor utsträckning och för oss var det självklart att skapa ett samarbete med den absolut största aktören på marknaden, säger hon till dagensmedia.se.

Du låter inte så orolig över att Aftonbladet och Wimp ger sig in i matchen om lyssnarna?

– Nej, jag är inte det minsta orolig. Spotify är så enormt stora och alla vet att det är en gigant på marknaden. Sedan får Aftonbladet göra vad de vill.

Dante Thomsen

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

ExpressenSpotifyAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.