Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Kvällspressens skrytkrig

Vi är störst, basunerar både Aftonbladet och Expressen ut i dag - över uppslag och förstasidor.

Martin Schori


Publicerad: 12 Januari 2011, 07:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:25

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSifoExpressenTNS SifoAftonbladet.seOrvestoAftonbladet

Räckvidden för Expressens papperstidning, inklusive GT och KvP, var större än Aftonbladets i december, enligt Orvesto Dag. Siffror som fick Expressen att slå på stora trumman, med traditionsenlig jubelbild på sajten redan samma eftermiddag.

Jublet följdes upp i dagens papperstidning med bild på ettan samt ett uppslag i tidningen. Artikeln har rubriken "Nu är vi störst!" och innehåller även en känga till konkurrenten Aftonbladet.

– Vi gläds nu, ödmjukt, åt att Expressen enligt Sifo hade flest läsare i den senaste mätningen. Aftonbladet, däremot, påstår att Sifos undersökning är missvisande, skriver chefredaktören Thomas Mattsson.

Aftonbladet väljer, naturligtvis, att slå tillbaka. Igår kväll publicerade tidningen en egen skrytartikel med rubriken "En miljon fler läsare än Expressen+KvP+GT". Där har man slagit ihop räckvidden för alla kanaler.

– Vi har bara i mobilen förmodligen större räckvidd än Expressens papperstidning, säger chefredaktör Jan Helin i artikeln.

I dag följs den av ett uppslag i papperstidningen samt en puff på ettan. Där skriver chefredaktören Jan Helin återigen att Expressens metod att slå ihop räckvidden för Expressen, GT och KvP är ett "trick".

Bakom artiklarna ligger ett långdraget bråk om hur tidningarnas räckvidd och upplaga ska redovisas. Enligt Bonnier-tidningarna ska Expressen, GT och KvP räknas som en tidning. Enligt Aftonbladet bör de särredovisas.

På onsdagsmorgnen bloggar även Thomas Mattsson om statistiken. I ett inlägg på över 17 000 tecken efterlyser han mindre pajkastning - samtidigt som han går till attack mot Aftonbladets "dribblande med begreppen".

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.