Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kvällspress och TV4 var länge de kanaler som i kraft av sin räckvidd snabbt kunde ge annonseffekt på riksplanet. Den modellen haltar betänkligt för kvällspressens del, vars annonsintäkter rasat i förfärande takt. Men Aftonbladet är fortfarande rikstäckande på ett sätt som bara public service kan matcha. ”Vi slåss om alla i Sverige”, slår Aftonbladet-chefen Martin Schori fast. ”Och vi ser att folk vill betala för det vi gör.”

Kvällspressens nya kris – från digitala hjältar till marknadens förlorare

DEL 1 AV 3. Kvällstidningarna har aldrig varit så lästa eller gjort så mycket journalistik. Ändå lyckas de inte gå plus. Hur blev det så? Dagens Medias Leif Holmkvist och Linnéa Kihlström har pratat med en rad nuvarande och tidigare chefer – däribland de tongivande redaktörerna Jan Helin och Thomas Mattsson – för att reda ut vad som gick rätt respektive snett.

Publicerad: 6 Oktober 2020, 11:06

Leif Holmkvist

reporter

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Det är 50 år sedan kvällspressen stod på topp och sålde 1,4 miljoner exemplar varje dag. Eller tio år sedan då de skrapade ihop ett rörelseresultat på en halv miljard

Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Jan HelinMartin SchoriExpressenAftonbladetAmelia AdamoThomas Mattsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.