Kvällspress och TV4 var länge de kanaler som i kraft av sin räckvidd snabbt kunde ge annonseffekt på riksplanet. Den modellen haltar betänkligt för kvällspressens del, vars annonsintäkter rasat i förfärande takt. Men Aftonbladet är fortfarande rikstäckande på ett sätt som bara public service kan matcha. ”Vi slåss om alla i Sverige”, slår Aftonbladet-chefen Martin Schori fast. ”Och vi ser att folk vill betala för det vi gör.”
Kvällspressens nya kris – från digitala hjältar till marknadens förlorare
DEL 1 AV 3. Kvällstidningarna har aldrig varit så lästa eller gjort så mycket journalistik. Ändå lyckas de inte gå plus. Hur blev det så? Dagens Medias Leif Holmkvist och Linnéa Kihlström har pratat med en rad nuvarande och tidigare chefer – däribland de tongivande redaktörerna Jan Helin och Thomas Mattsson – för att reda ut vad som gick rätt respektive snett.
Leif Holmkvist
reporter