Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kvällspressen kritiseras för bantningsreklam

Publicerad: 15 november 2011, 10:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Både Aftonbladet och Expressen får kritik från Konsumentverket efter att ha tagit in olagliga bantningsannonser.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Expressen och Aftonbladet kritiseras för att ha tagit in en annons för företaget Healthzones bantningspreparat Removyl. I Aftonbladets fall bestod annonsen, som syntes på aftonbladet.se, av en före- och efterbild under rubriken:

”Elisabeth gick ner 15KG på mindre än tre månader!”

I Expressens fall publicerades en likartad annons i papperstidningen.

Eftersom påståenden om livsmedel som hänvisar hur snabbt, eller hur mycket, man går ner i vikt inte är tillåtna anser KO att Expressen och Aftonbladet gör sig skyldiga till medverkan till vilseledande marknadsföring.

KO väljer att inte gå vidare med ärendet om Aftonbladet och Expressen hörsammar kritiken. Upprepas förseelsen kommer dock KO att ompröva beslutet.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.