Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Kvällspressen jublar över tv-kaoset

Publicerad: 28 september 2010, 04:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Trängseln i tv spiller över på kvällstidningarna.


Ämnen i artikeln:

ExpressenKanal 5TV3TV4Aftonbladet

– Vi får förfrågningar hela tiden från framför allt mediebyråerna, vars kunder har problem att nå ut, säger Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund.

Framför allt handlar det om annonsörer som har spelat in reklamfilmer, men inte lyckats få plats i någon tv-kanal under höstens extrema högtryck.

– Då har vi kunnat placera spottarna i vår webb-tv. Men även vi blir slutsålda fort eftersom utbudet inom webb-tv inte är så stort, säger Anders Berglund.

Även Expressens och Aftonbladets annonspaket Impact märker av att tv-kanalerna är fullbokade, säger han:

– Pengarna spiller över på kvällstidningarna som är bra på att bygga räckvidd.

Expressens vice vd Torbjörn Wittström har dock inte märkt av lika stor effekt.

– Det handlar om en handfull affärer. Vi är ju också slutsålda eftersom vi upplever en boom på marknaden, säger han. 

Investeringarna i kvällspress har hittills i år ökat med 32 procent, enligt mediebyråbarometern. Samtidigt har man fått draghjälp av fotbolls-VM, prinsessbröllopet och valet.

– Jag tror vi kan hålla uppe investeringarna även framöver. Oktober ser väldigt bra ut, säger Torbjörn Wittström.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har även mediekategorier som utomhus, morgonpress, radio och bio dragit nytta av trängseln i tv.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev