Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Kvällspressen Impact spricker

Publicerad: 27 Oktober 2014, 13:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:24

Expressen och Aftonbladet plockar hem all printannonsförsäljning från annonspaketet Impact.


Impact har historiskt sett genererat stora intäkter för Expressen, men då respektive tidnings strategier är svårförenliga ser Expressen ingen annan utväg än att dra sig ur samarbetet.

Det skriver tidningen, som därmed avslutar det 25-åriga samarbetet med Aftonbladet, i ett pressmeddelande.

På dagens styrelsemöte i Impact valde parterna att avsluta samarbetet. Exakt datum för när bolagssamarbetet upphör meddelas snarast och därefter kommer respektive tidning att sköta sin printförsäljning själv.

Alexander Lydecker uppger för Dagens Media att även GT och Kvällsposten lämnar.

– Beslutet är en följd av Impacts vikande försäljning och kundernas förändrade konsumtionsmönster som får oss att agera, säger Alexander Lydecker, vd för Impact, samt annonsdirektör på Expressen i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Marknaden har det senaste året förändrats i ett tempo som ingen kunnat förutspå. Väldigt få kunder köper endast print, utan vill ha en mer komplex och relevant mediehuslösning. Våra möjligheter att erbjuda detta förstärks ytterligare då vi nu plockar hem även den printförsäljning som tidigare legat på Impact.

Joakim Flodin, annonsdirektör på Aftonbladet, säger att Impact genom åren har varit extremt framgångsrikt samt stått för en betydande del av tidningens printintäkter.

Den största anledningen till att bolaget nu läggs ner är enligt honom den digitala strukturomvandlingen vilket bidrar till att tidningens kunder i dag går mer åt helhetslösningar snarare än enskilda kanalval.

På vems initiativ sker det här?

– Det är ett beslut taget i styrelsen och styrelsen består av medlemmar från båda tidningarna. Vi har alltså tagit beslutet gemensamt, säger Joakim Flodin till Dagens Media.

Expressen skriver att deras och er strategi är svårförenliga, varför då?

– Det handlar om att båda tidningarna måste anpassa sig efter hur marknaden ser ut och vi båda anser att detta är den bästa lösningen.

Varför funkade det inte längre?

– Impact har varit extremt framgångsrikt genom åren men vi anser som sagt att detta är det bästa sättet att ta sig an framtiden.

Dagens Media söker Peter Liedholm, försäljningschef på Impact, som har elva anställda enligt senaste bokslutet.

Omsättningen 2013 var 22,9 miljoner kronor.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.