Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kvällspressen i semmelkrig

Publicerad: 23 Januari 2015, 05:35
Uppdaterad: 16 December 2015, 08:46

Aftonbladet och Expressen gör sitt bästa för att få sin beskärda del av semmelpubliken.


I veckan fick ägaren av Tössebageriet i Stockholm stor uppmärksamhet både i traditionella och sociala medier för sin semmelwrap.

Inte nog med det så lanserade även Ekmans konditori i Trollhättan korv med bröd-semlan. Nu försöker mediehusen haka på.

Schibsteds sajt Allt om Stockholm har startat en semmeltävling där bagerier, konditorier och restauranger får skicka in sina bidrag.

Målet är att kröna en semmelkung.

– Eftersom att vi är stans främsta cityguide känner vi att vi har ett ansvar att skapa ordning och reda i allt detta och det har vi möjlighet att göra, säger John Goliats vd för Allt om Stockholm, och fortsätter:

– Det här engagerar många och det är naturligt för oss att snappa upp detta eftersom vi alltid måste ha örat mot rälsen och känna av trender.

Expressen har också snappat upp den nya trenden. Redan före jul skapade de en Facebook-sida om semlor: ”Vi som älskar semlor”.

– Vi kände att semlor är någonting som folk gillar att prata om, därför startade vi Facebook-sidan. Det är även ett effektivt sätt att nå en nischad publik, säger Dan Edström, utvecklingsredaktör på Expressens sociala medier-redaktion.  

Utöver Facebook-sidan har Expressen även producerat ett videoklipp där anställda på tidningen bland annat testar "kebabsemlan", "pirogsemlan" och "tacosemlan". Varianter på den klassiska semlan som redaktionen själv har bakat.

– Vi ville produktutveckla semlan ännu mer. Det är för roligt för att inte göra. Sen så behöver läsarna någonting roligt att läsa om, säger Dan Edström.

Hur har trafiken på era semmelartiklar sett ut?

– Vi går aldrig ut med läsarsiffror, men du kan ju dra slutsatsen själv.

LÄS ÄVEN:

Markus Jacobsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.