Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kritiserad hälsotidning hårdbantar

Publicerad: 24 September 2009, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Den kritiserade tidningen Kropp & Själ kapar upplagan med över 3 miljoner exemplar.


Branschorganisationen Svensk Egenvård är starkt kritisk till hur tidningen Kropp och Själ har behandlat uppdelningen mellan redaktionell text och köpt marknadsföring.

– Vi tar avstånd från den typen av tidning. Gränsen mellan redaktionell text  och annons upplevdes som alltför flytande, säger Ingrid Atteryd, vd för Svensk Egenvård.

Hon anser att Kropp och Själ, med hjälp av vad som presenteras som  redaktionella artiklar, har försökt kringgå de regler som finns  gällande marknadsföring av naturläkemedel och kosttillskott.

– I redaktionell text har man försökt man marknadsföra kosttillskott med medicinska påståenden. Kosttillskott får endast marknadsföras som  livsmedel, och hade dessa artiklar varit annonsmärkta hade de fällts både av Läkemedelsverket och oss.

I Kropp och Själ har en stor del av det redaktionella innehållet bestått av artiklar där människor har berättat hur deras symptom har försvunnit med hjälp av naturläkemedel eller kosttillskott.

– Vad vi uppfattade var detta den förtäckt case-annosering. Det är vår tydliga uppfattning. Gränsen mellan tryckfrihetsskyddad redaktionell text och köpt marknadsföring var alltför flytande.

Ingrid Atteryd har följt tidningens utveckling under ett och ett halvt år. Tidningens sista nummer, som hade kronprinsessan Victoria på omslaget, kallar hon ”det västa jag har sätt”.

– Men leverantörerna älskade den. Det blev ordentligt trafik till butikerna och ett stort intresse för preparaten, säger hon.

Svensk Egenvård har rekommenderat sina medlemmar att inte annonsera i en tidning med det upplägget

Paul Heie, chefredaktör och ansvarig utgivare, meddelar nu att tidningens upplaga minskas från 3,4 miljoner exemplar, till 232.000 exemplar.

– Vi gjorde en marknadsundersökning och kom fram till att tidningen inte fungerade lika bra ute i landet som i Stockholm. Därför ska vi i fortsättningen bara ge ut tidningen i Stockholm, säger han.

Paul Heie känner inte igen sig i kritiken från Svensk Egenvård.

 – Det är ingen kritik hon har framfört till mig.  Jag är förvånad. Till mig har de framfört reaktioner på enstaka artiklar. Bland annat var det en artikel om ett barn som hade fått sina symptom för ADHD lindrade av ett preparat. I artikeln nämndes preparatet tio gånger vilket de tyckte var onödigt.

Vecka 41 lanserar förlaget Villa Aktuellt, som står bakom Kropp & Själ, en ny hälsotitel som får namnet ”Din Hälsa” i 3,4 miljoner exemplar.

– Kropp & Själ är väldigt produktfokuserad medan Din Hälsa kommer att handla mer om substanserna, vad de har för funktioner och hur de verkar. Vi gör nu en ny rikstäckande tidning, mer medicinska artiklar, mera kost och träning, er balanserad tidning.

Kommer den att innehålla kritiska artiklar?

– Vi skriver inte negativt utan har en positiv ton i alla våra titlar. Vi vill lyfta fram det som fungerar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.