Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kraftig vinstminskning för Schibsteds tidningar

Publicerad: 6 Maj 2020, 05:36
Uppdaterad: 6 Maj 2020, 06:18

Schibsted-huset i centrala Stockholm.

Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Schibsted News Media minskar vinsten med hela 68 procent under årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladetSvenska Dagbladetcoronaviruset

Schibsted News Media, som samlar alla koncernens tidningar, däribland Aftonbladet, VG och Svenska Dagbladet, redovisar ett kraftigt försämrat rörelseresultat för årets första kvartal jämfört med motsvarande period förra året. EBITDA landar på 39 miljoner norska kronor – under det första kvartalet 2019 låg EBITDA på 120 miljoner norska kronor.

Omsättningen för News Media minskar med 5 procent till 1 757 miljoner norska kronor, medan annonsintäkterna minskar med 18 procent till 529 miljoner norska kronor. Av de står de digitala annonsintäkterna för 348 miljoner norska kronor under årets första kvartal, vilket är ett tapp på 15 procent.

Prenumerationsintäkterna ökar med 1 procent till 632 miljoner norska kronor, de digitala prenumerationsintäkterna står för 242 miljoner norska kronor – en ökning på 19 procent.

”Covid-19-utbrottet har resulterat i rekordhög trafik på Schibsteds nyhetssajter och en stor andel nya digitala prenumeranter. Det kompenserar dock inte för den negativa påverkan på den redan volatila annonsmarknaden. Intäkterna i Q1 karaktäriseras av en försvagad annonsmarknad, särskilt i Sverige, med ytterligare nedgång i mars på grund av situationen med covid-19”, skriver Schibsted i kvartalsrapporten.

Nu väntar kostnadsbesparingar för tidningarna. Enligt rapporten ska Schibsted News Media spara 500 miljoner norska kronor till och med 2021. Cirka 100 miljoner norska kronor ska sparas redan under andra halvan av 2020.

Aftonbladet är en av få titlar som Schibsted släpper lite mer detaljerade siffror kring, dock inget rörelseresultat denna gång. Tidningens omsättning backar med 10 procent under årets första kvartal och landar på 340 miljoner norska kronor. I rapporten skriver Schibsted att de digitala annonsintäkterna minskade med 25 procent, men att abonnemangsintäkterna ökade med 38 procent. 

Omsättning per varumärke inom Schibsted News Media.

Koncernen som helhet minskar omsättningen med 2 procent, exklusive Adevinta som noterades som separat bolag under 2019, till 3 026 miljoner norska kronor. De digitala intäkterna ökar med 1 procent till 1 826 miljoner norska kronor.

Rörelseresultatet (EBITDA) backar dock med 32 procent till 285 miljoner norska kronor.

Den stora förloraren under kvartalet är affärsområdet Growth, som vänder en vinst på 6 miljoner norska kronor till en förlust på hela 21 miljoner norska kronor – detta trots att omsättningen ökar med 12 procent till 563 miljoner norska kronor. Det negativa resultatet beror enligt delårsrapporten på högre kostnader inom Prisjakt, högre over head-kostnader, samt minskade intäkter från annonsörer på grund av coronapandemin.

LÄS ÄVEN: Schibsteds nyhetssajters resultat rasar under fjärde kvartalet 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.