Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Kostnadsminskningar räddar Aftonbladets första kvartal

Publicerad: 15 Maj 2019, 10:11

Intäkterna för print sjönk med 13 procent under Q1.

Foto: Schibsted

Aftonbladets printförsäljning sjönk med 13 procent samtidigt som de digitala intäkterna endast ökade med en procent, under årets tre första månader.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Aftonbladets omsättning minskade med 6 procent Q1 2019 jämfört med i fjol. Från 429 miljoner svenska kronor till 405 miljoner. 

Vinsten steg visserligen från 37 miljoner svenska kronor till 39 miljoner. Men det är inte tack vare den digital försäljningen – som endast steg med en procent. Delvis negativt påverkad av GDPR, menar ägaren Schibsted i kvartalsrapporten. Och det är definitivt inte tack vara printförsäljningen som sjönk med 13 procent. 

Nej, Aftonbladets kvartal räddades av minskade kostnader eller som kvällstidningen själva skriver, i ett pressmeddelande, ”en god kostnadskontroll”. Vinsten innan räntor, skatter och avskrivningar (EBITDA) ökar till 2 miljoner svenska kronor jämfört med i fjol.

Aftonbladet framhåller satsningen på Plus-tjästen som bidragande till den digitala intäktsökningen. Aftonbladets räckvidd ligger, enligt morgonens pressmeddelande, på 3,9 miljoner unika besökare per dag. 

”Det skapar en mycket god position på marknaden”, säger Schibsteds Sverigechef Raul Grünthal i en kommentar. 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev