Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Konsumentverket kräver bättring av DN och SvD

UPPDATERAD. Trots ändrade formuleringar fortsätter Konsumentverket sätta press på morgontidningarna för marknadsföringen av digitala prenumerationer.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Oktober 2017, 06:54
Uppdaterad: 05 Oktober 2017, 12:16

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketDNSvD

Svenska Dagbladet fick i mitten av september bakläxa på sina ändrade formuleringar, och myndigheten anser att det fortfarande rör sig om vilseledande marknadsföring. För Dagens Nyheter kom bakläxan på de ändrade formuleringarna i slutet av förra veckan.

I början av sommaren skrev Dagens Media att Konsumentverket ansåg att både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter bredrev vilseledande marknadsföring av sina digitala prenumerationer.

Det handlade främst om att den månadslånga gratisprenumerationen som båda morgontidningarna erbjuder vid en första anblick ser ut att komma utan förbehåll. Men i själva verket måste kunden aktivt säga upp prenumerationen för att undvika att den löper vidare in i en betalperiod.

Senast den 7 juli ville Konsumentverket ha in yttranden från de berörda tidningarna, som därpå ändrade i sina formuleringar.

Nu rapporterar SR att Konsumentverket fortfarande inte är nöjda. Både SvD och DN har därför fått bakläxa på sina ändringar, och Konsumentverket anser att det fortfarande rör sig om vilseledande marknadsföring.

– Vi får regelbundet anmälningar mot tidningar där konsumenten missuppfattat priset eller villkoret. Tidningarna kan bli mycket tydligare med att det är ett erbjudande om att bli digital prenumerant med en tillsvidare prenumeration, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket, till SR.

Fredric Karén, chefredaktör och ansvarig utgivare på SvD, säger till Dagens media att man för en konstruktiv dialog med Konsumentverket.

– Vi har tagit till oss Konsumentverkets kritik, och vi har i likhet med DN redan gjort ändringar på köpskärmarna, vilket tyvärr inte Ekot rapporterar om. Vi är just nu inne i en avslutande och konstruktiv dialog med Konsumentverket.

Till SR säger Nicolas Larsson, ansvarig för digitala läsarintäkter på Dagens Nyheter, att man inte vill att kunderna ska missuppfatta någonting och att man kommer att lyssna på Konsumentverket.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketDNSvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.