Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Konstfackstudenter gör om People

Publicerad: 4 September 2009, 03:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

People firar sex år med ny form.


För ett år sedan bytte People ut sin logga. Nu gör tidningen om resten av formen också.

– Vi har nya formgivare och de ville göra om hela tidningen. Det stramar mer klassikt, den är helt enkelt lite äldre och renare, säger grundaren och kreativa chefen Sebastian Westin.

Det är Konstfackstudenterna Michelle Hammenfeldt och Matilda Flodmark som har tagit fram det nya utseendet. Tidigare använde People designbyrån Lunapark.

Peoples huvudnummer är att plåta människor på stan och ställa frågor om mode, musik och uteliv. Eftersom första numret med ny design har porr- och sextema kommer intervjuerna denna gång att vara barnförbjudna.

– Det är jävligt rolig läsning. Intervjupersonerna vågar verkligen berätta om pinsamma och roliga saker, allt från kåtminnen till åsikter om porr, säger Sebastian Westin.

People har en packningsgrad på mellan 40 och 45 procent. Dessutom har de flesta utgåvorna en eller flera advertorials.

Sebastian Westin säger att annonsförsäljningen går ”ganska bra”:

– Det var tuffare i våras än vad är nu.

Tidningen använder det nystartade säljbolaget Streetlife Media, där en av tre anställda på heltid säljer åt People.

People hade en rs-kontrollerad upplaga på 37.100 för helåret 2008 och ges ut av SWDS Publishing AB. SWDS omsatte enligt Bolagsverket 1,3 miljoner kronor mellan maj 2007 och april 2008, men enligt Sebastian Westin flyttades verksamheten från Peoples tidigare bolag in i SWDS Publishing AB i februari 2008, och omsättningen gäller därmed perioden februari-april 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.