Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Konkurrenterna om Schibsteds framtidsrapport: "Skriver under på vikten av ett mobilt fokus"

Publicerad: 20 November 2015, 04:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Stampen och Mittmedia ser det ökande mobilanvändandet som en svår nöt att knäcka annonsmässigt.


Ämnen i artikeln:

SchibstedStampenMittmedia

Förra veckan släppte mediehuset Schibsted, ägare av bland annat Aftonbladet, SvD och Blocket, sin framtidsrapport för 2016.

Mediejätten slog i rapporten bland annat fast att desktopmodellen är döende och att mobilen är i fokus. Och som Dagens Media skrivit om kan mobilboomen bli en ny intäktskris för mediehusen just för att mediehusen har svårt att få ordentligt betalt från annonsörerna.

AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia, menar att rapporten berör det utvecklingsarbete som Mittmedia nu är inne i.

– När jag snabbläst Schibsteds rapport skriver vi under på vikten av ett mobilt fokus, att erbjuda enklare betallösningar, att ha ett fortsatt fokus på rörligt och vikten av att bygga relationer med publiken, säger hon.

Johanna Öberg, vd för Stampen Media, håller med Schibsted när det gäller digitaliseringen och mediekonsumenternas sätt att utnyttja tekniken.

– Jag kan skriva under på att beteenden ändras hela tiden och det är en utveckling som går mycket fort, vilket ritar om spelplanen för mediebolagen, säger hon till Dagens Media.

Hon menar att Stampen under de två senaste åren gjort stora förändringar för att anpassa organisationen och dess erbjudande efter dagens och morgondagens mediekonsumenter.

– På exempelvis GP ökar mobilanvändningen i dagsläget i rask takt och samtidigt går desktop upp, men från högre och stabilare nivåer i lägre fart. Men den mest intressanta frågan är kanske hur trafiken kommer utvecklas i framtiden eller vad som är nästa trappsteg? Om man bara fokuserar på vad konsumenterna gör och vill ha i dag är risken att man missar målet i framtiden. 

AnnaKarin Lith på Mittmedia menar att mediehuset har som mål att fortsätta utveckla nischade digitala tjänster under nästa år.

– Under 2016 fortsätter vi att utveckla robotjournalistiken. Vi jobbar hårt med personalisering både av innehåll via geostyrning i appar och nya möjligheter för annonsörer att målgruppsstyra sina erbjudanden. Vi måste få upp takten i lärandet att analysera och reagera på data och vi ska erbjuda våra affärskunder nya möjligheter via till exempel native och branded content.

Vad är de största utmaningarna för medierna i nuläget?

– Om vi pratar dagspress är det en sann utmaning att ha tillräckligt stort tryck i den digitala utvecklingen och samtidigt vårda print-affären som fortfarande är en kassako. Det är livsfarligt att tro att det finns en långsiktig affär i att produktutveckla papperstidningen.

– I Mittmedia ser vi nu hur våra traditionella avdelningar företagsmarknad, redaktion och privatmarknad bryts upp i den digitala logiken. Här måste vi utveckla nya grupperingar internt där data, analys och UX är viktiga spelare för att vi tillräckligt snabbt ska utveckla nya intäkter.

Johanna Öberg, vd för Stampen Media håller med.

– Vi lever i en delningsekonomi även när det gäller nyheter och innehåll och det kommer alltid finnas plats för innehåll som engagerar, det som ändras är vilka plattformar eller tjänster man använder, säger hon och fortsätter:

– Jag tror vi snarare är i början av den digitala omställningen av mediebranschen än i slutet. Utmaningen vi delar med andra mediebolag är att hitta morgondagens intäktsströmmar, affärsmodeller och tjänster för innehåll som engagerar konsumenterna. Med den organisation vi har i dag skulle jag säga att vi står bättre rustade än kanske någonsin tidigare för att klara utmaningen och vårt omställningsarbete fortsätter.

Gunilla Herlitz, affärsområdeschef på Bonnier News uppger för Dagens Media att hon inte läst rapporten och Henrik Stangel, övergripande chef för annonsförsäljningen inom Bonnier news, tycker att det känns konstigt att kommentera Schibsteds framtidsrapport eftersom det är något som konkurrenten skapat i marknadsföringssyfte.

LÄS ÄVEN:

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedStampenMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.