Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Konkurrenterna om nya SvD

Publicerad: 11 April 2013, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

I dag är det premiär för nya SvD. Snygg och matig säger konkurrenterna Peter Wolodarski och Thomas Mattsson.


En rosafärgad affärsdel och en nyhetsdel där opinions- och kulturmaterial ingår samt flera nya bilagor.

Det är några av nyheterna i nya SvD som släpps i dag.

Peter Wolodarski är chefredaktör på konkurrenten Dagens Nyheter och han menar att det nu blir en bra match med SvD.

– Det är kul att konkurrera om kvalitet och sober design. Vi delar deras syn att det behövs mer av fördjupning, profilerade skribenter och starka berättelser. Det är detta läsarna efterfrågar och vill betala för, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– DN kommer dock inte att släppa de hårda dagliga nyheterna, vilket är själva kärnan i journalistiken. Skillnaden mot SvD märks också i att vi prioriterar Stockholm och kultur mer än dem.

Peter Wolodarski tycker dock att det är för tidigt att göra en mer djuplodande analys av nya SvD.

– Vi får se också hur den blir när det inte är premiär. Idag gör SvD totalt 84 sidor, gissningsvis kommer de ligga mellan 50-60 en typisk vardag. Det blir en stor skillnad.

Thomas Mattsson är chefredaktör på DN:s koncernsyster Expressen:

– Som vanligt väl genomförd cross promotion av Svenska Dagbladet och själva produkten tycker jag är snygg, även om konceptet prövas först när det hänt något stort och när Svenskan rimligen inte kan starta nyhetssidorna med nyhetsfeature.

Han riktar också kritik mot annonsen på sidan åtta (en annons för Svenskt Kärntekniskt Centrum, reds anm.).

– Den är ju så textig att den krockar med Brännpunkt-sidan och här måste man nog ha lite mer bildlig reklam, men det är mer av en anmärkning.

Han tycker också att rosa Näringslivssidor är rätt.

– Men sporten har förstås en konstig placering där. Tv-sidorna får ett lyft sist i del ett och kulturen kändes matig. Tror dock att nyhetsdelen mår bra av några spalter och bottnar på hel- och halvsidor.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.