Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Konkurrenterna om Metro: ”Ger oss möjligheter”

Publicerad: 28 Mars 2019, 08:09

Båda aktörerna uppger att de har fått förfrågningar från annonsörer som istället vill få in annonser hos dem när Metro inte trycks.

Foto: Janne Næss / Press

När Metro krisar och både tidning och annonser stoppas ser konkurrenterna fördelar. ”Jag tror absolut att vi kan vinna på att det blir en färre aktör på stockholmsmarknaden”, säger Maria Croon, vd på Mitt i till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Patrik VincentMetroChristen Ager-Hanssen

Måndagen delades gratistidningen Metro ut i vanlig ordning, sedan dess har det dock varit stopp. Bolaget har stora skulder att betala till bland annat Skatteverket och SL, dessutom har bolaget inte kunnat betala ut löner till de anställda. 

Christen Ager-Hanssen har dessutom uttryckt att utgivningstakten ska göras om så att tidningen bara kommer ut på fredagar, möjligtvis genom post. Även chefredaktör Thomas Eriksson har skrivit i PDF-versionen av den egna tidningen att Metro kommer ges ut i ett nytt fysiskt format. 

Hur dessa förändringar tas i form och exakt när dessa ska genomföras är fortfarande oklart. 

LÄS MER: Metro uteblir – så påverkas annonsörerna 

När Dagens Media vänder sig till två av Sveriges största gratistidningsaktörer – Direktpress och Mitt i – för att höra hur de ser på krisande Metro är båda noga med att konstatera att det är stor skillnad på gratistidningarna. Metro har fram till nu delats ut måndag till fredag i kollektivtrafiken medan Direktpress och Mitt i:s tidningar dimper ner i läsarnas brevlådor. 

– Det är självklart tråkigt när en branschkollega hamnar i den här situationen, säger Patrik Vincent, vice vd på Direkpress till Dagens Media, samtidigt som han säger att läsarbeteendet i hemmet inte har förändrats på samma sätt som beteendet i kollektivtrafiken. 

– Deras kris påverkar därmed inte våra tankar speciellt mycket. Vi är trygga i vår affärsmodell där alla hushåll får vår tidning varje vecka. Vi växer och går framåt. 

Samma budskap är det från Mitt i:s vd Maria Croon som säger att tidningarna har en stark tillväxt i räckvidd. 

Mitt i har en annan affärsmodell än Metro men ser du ändå att ni kan dra nytta av att Metro inte trycks, sett till både läsare och annonsörer?

– Innehållsmässigt är vi väldigt olika. Vi är en hemdistribuerad lokaltidning med ett lokalt nyhetsdriv, det är det som vi bygger hela vår journalistik på och där har Metro haft en annan modell. Men jag tror absolut att vi, med den starka position vi har där vi ger annonsörerna både räckvidd och effekt, kan vinna på att det blir en färre aktör på stockholmsmarknaden. Vi har redan märkt att det ger oss ytterligare möjligheter, säger Maria Croon. 

Båda aktörerna uppger att de har fått förfrågningar från annonsörer som istället vill få in annonser hos dem när Metro inte trycks. Även Patrik Vincent säger att de inte förekommer någon direkt konkurrens om Metros läsare eftersom innehållet skiljer sig åt och Direktpress distribueras till hushåll. Samtidigt ser han en möjlighet om Metro försvinner. 

– Även om vi läses i hemmet så kommer förmodligen det uppstå ett större behov av nyheter när en aktör försvinner från marknaden, så visst har vi chansen att få ännu fler läsare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev