Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Konkurrenterna: Konkursen var väntad

Publicerad: 19 September 2012, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:10

Experts konkurs underlättar inte för resten av branschen, enligt Media Markt, Siba och Elgiganten.


Ämnen i artikeln:

SibaMedia MarktExpertElgigantenOnoff

Det kom inte som en överraskning för Experts konkurrenter att hemelektronikkedjan gick i konkurs.

– Det är känt sedan länge att Expert har haft det tufft ekonomiskt, säger Johan Rosenblom, marknadschef på Media Markt.

Jessica Wallin, pressansvarig på Elgiganten:

– Konkursen kom inte oväntat. Vi har tidigare sagt att marknaden är så tuff nu, att något mer kommer hända efter Onoffs konkurs. Marginalerna är så låga.

Inge av dem tror att situationen på marknaden ändras nämnvärt, trots att en av konkurrenterna försvunnit. Expert har rört sig på en delvis annan marknad, med mindre butiker till skillnad från konkurrenternas stormarknader.

– Det är fortfarande ganska många aktörer kvar på marknaden och konkurrensen är fortfarande väldigt hård. För egen del kör vi på som vanligt, vi påverkas inte av konkursen, säger Jessica Wallin.

Innan Experts konkurs spekulerades mycket i vilken kedja som skulle bli nästa att duka under för hemelktronikkriget efter Onoff. Johan Rosenblom på Media Markt tror att spekulationerna fortsätter.

– Det vore absolut inte förvånande om ännu en aktör försvinner, säger han.

Media Markt gick i dag ut och meddelade att de kommer att ta emot garantiärenden från kunder som köpt produkter på Expert, och att alla med ett presentkort från Expert får 250 kronor i rabatt från Media Markt.

Enligt Sibas informationschef Nora Ay planerar även Siba att hjälpa Expertkunder som kommit i kläm.

– Det som hänt är tråkigt för de kunder, leverantörer och anställda som berörs och vi ska göra allt vi kan för att hjälpa Experts kunder, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.