Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kompetens i Skånes nya plan: Hyra ut pressekreterare

Publicerad: 4 Oktober 2013, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Kräftgången fortsätter för Bonniers bemanningsbolag Kompetens i Skåne. Nu överväger bolaget att börja med uthyrning av informatörer, pressekreterare och kommunikatörer.


Som Dagens Media kunde berätta i går blomstrar bemanningsbranschen. Totalt omsätter de tre största bemanningsbolagen i Medie-Sverige 310 miljoner kronor.

Medan Schibsted Media fördubblat antalet anställda på mindre än ett år har Bonnier-ägda Marieberg Media ökat sin omsättning från nära 93 miljoner kronor 2011 till nära 100 miljoner kronor 2012. Dessutom har medelantalet anställda ökat från 125 till 143.

Men för koncernsystern Kompetens i Skåne, som är ett helägt dotterbolag till Sydsvenska Dagbladets AB, ser utvecklingen inte alls lika ljus ut.

Under 2012 minskade bolagets omsättning med nära 19 procent från 80,3 miljoner kronor till 65,2 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 43,7 miljoner kronor 2010.

Även medelantalet anställda har minskat från 101 till 93. Detta trots att resultatet ökade från 4,8 miljoner kronor till 5 miljoner kronor.

Att såväl omsättning som antal anställda minskade under 2012 beror på att bolaget för första gången sedan starten 2008 såg en nedgång i antal uthyrda timmar på bolagets bemanningsdel.

Bland annat valde TV4 att avsluta sitt samarbete med Kompetens i Skåne och totalt sades var tionde anställd upp under 2012.

Även 2013 ser ut att bli ett dystert år för bolaget. Det framgår av ett internt mejl som Dagens Media tagit del av.

" Antalet utbokade timmar har minskat konstant under våren till en lägstanivå under april och maj. Utvecklingen under våren var dyster och det var tur att sommaren kom vilket alltid innebär ett rejält uppsving i antalet utbokade timmar, och så även denna sommar. Nu efter sommaren så spirar en försiktig optimism då september blev en månad med fler utbokade timmar än vi hoppats på. Även oktober ser ut att bli bra, så vi hoppas att detta är en tendens som håller i sig", skriver Kompetens i Skånes affärsutvecklare Patrik Lilja i mejlet.

Enligt mejlet har Kompetens i Skåne hittills i år en ackumulerad omsättning på 21,9 miljoner kronor vilket är 600 000 kronor under budget.

" Förra året så hade vi en omsättning på 30,7 miljoner kronor så 2013 är generellt ett mycket sämre år rent omsättningsmässigt", skriver Patrik Lilja.

Anette Östergren är vd på Kompetens i Skåne.

– Man kan alltid spekulera i varför vår omsättning minskar, men överlag så minskar det totala antalet anställda på tidningshusen. Tidningshusen har blivit mer försiktiga och undviker kostnader på ett effektivare sätt. De kan vara bättre på att lägga semestrar och så vidare.

Varför backar ni när er koncernsyster Marieberg Media ökar?

– Jag är inte ett dugg insatt i deras siffror utan kan bara prata om oss.

Hur kommer resten av 2013 se ut rent ekonomiskt?

– Vi är ju direkt beroende av kundernas efterfrågan. Men september och oktober ser lovande ut jämfört med i våras.

Liv Akne Andersson är fackklubbsordförande för Journalistklubben på Kompetens i Skåne:

– Självklart är det tråkigt att omsättningen minskar, det betyder ju att färre personer fått jobba under året än tidigare. Det återspeglar hur det ser ut på våra kundföretag just nu och är egentligen inte så förvånande, säger hon till Dagens Media.

Det tuffa läget har gjort att Kompetens i Skåne letar efter nya intäktsben och Dagens Media kan i dag också berätta att bolaget ser över möjligheterna att börja med uthyrning av informatörer, kommunikatörer, pressekreterare och mediasäljare.

Det beskedet lämnade ledningen på ett möte i onsdags.

" Naturligtvis får detta en intern konsekvens som vi måste ta hänsyn till då det kan vara svårt att vara grävande journalist ena dagen och sitta på ett företag nästa och vise versa. Men möjligheten finns och den måste vi undersöka lite närmre. Naturligtvis så finns det även möjlighet att starta nya affärsområden så som rekrytering och t ex uthyrning av mediasäljare där vi kan se att det finns behov, men detta ligger ju inte inom det journalistiska segmentet", skriver Patrik Lilja i internmejlet.

Anette Östergren påpekar dock att inget är bestämt i nuläget.

– Vi hade en diskussion medarbetare emellan där vi försökte komma fram till eventuella möjligheter att utveckla verksamheten, säger hon.

På facket är man dock tveksamma till om förslaget någonsin blir verklighet.

– Det här är något som ledningen har pratat om i flera år men min uppfattning är att detta inte är aktuellt i nuläget. Det finns inga allvarliga diskussioner kring detta, säger Liv Akne Andersson.

Är det en möjlig väg att gå för Kompetens i Skåne?

– Ledningen får sköta företaget hur de vill men jag tycker inte att det här skulle vara en bra väg att gå. Vill man ändå göra det här är fackets hållning att det behövs två separata delar av företaget. En som hyr ut kommunikatörer och en som hyr ut journalister, säger hon och fortsätter:

– Om företaget vill expandera mot nya kunder är det viktigaste för oss att de ser till att följa lagar och regler om företrädesrätt, och tar hänsyn till de medarbetare de redan har.

Anette Östergren håller med.

– Om det här skulle bli verklighet skulle det isåfall bli ett separat bolag med egen juridisk person. Det är ju omöjligt att ena dagen vara anställd som journalist och andra dagen som informatör. Att någon skulle behöva göra det kan jag dementera till hundra procent, säger hon och fortsätter:

– På mötet var vi väldigt tydliga med att det här bara är lösa planer och att det inte handlar om att blanda de två skråna.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.