Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

KO kritiserar Metro

Konsumentverket, KO, vill att Metro ska förklara sig angående att tidningen publicerade en vilseledande annons för ett bantningspreparat.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 18 September 2012, 07:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:11

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketMetro

Annonsen, där Healthzone OÜ gör reklam för bantningspreparatet Algodril, ska ha förekommit i Metro Weekend Skåne 7 september i år.

I annonsen förklarar en kvinna att hon gick ned i vikt med Algodril utan att träna eller ändra sin kost. Annonsen innehåller även en "före" och "efter"-bild och information om hur man beställer olika kurer beroende på hur mycket man vill gå ner i vikt. Den starkaste kuren sägs innebära en viktnedgång på 35 kilo.

Konsumentverket menar att annonsen är vilseledande och otillbörlig, men menar även att Metro har ett medverkansansvar.

Ett medverkandeansvar utkrävs endast i de fall där det bör ha stått helt klart för tidningen att annonsen var otillbörlig.

"Konsumentverket anser även att bolaget vid ett minimum av kontroll av annonsen borde ha upptäckt att denna var vilseledande och att man genom att låta införa den i tidningen är medverkansansvarig för den otillbörliga marknadsföringen", skriver Konsumentverket i sin bedömning.

Metro ska lämna in ett yttrande till Konsumentverket senast 3 oktober. Efter detta kommer Konsumentverket ta ställning till om ytterliga åtgärder ska vidtas.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketMetro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.