KO kritiserar alkoholreklam

Jordgubbar och blå himmel i alkoholreklamen. Det gillas inte av KO som nu kritiserar tre somriga kampanjer.

Konsumentverket/KO har dels reagerat på en ciderannons från DN i juni där Brewery International använder bilder på jordgubbar och rabarber, trots att frukterna inte ingår i produkten.

Dessutom är texten ”Sommarens dryck, serveras gärna med is och en skiva lime" oförenlig med alkohollagens krav om särsklid måttfullhet, enligt KO.

All text får enligt den restriktiva lagstiftningen enbart innehålla information om produkten.

Den andra annonsen som fått KO att reagera är en vinannons från Wine World i Svenska Dagbladet i juni.

Också där används otillbörliga jordgubbar, tillsammans med en blå himmel och den inte tillräckligt måttfulla texten ”Är du sugen på marknadens bästa rosé”.

Den tredje kritiserade kampanjen är en whiskyannons från Box Destilleri. De har annonserat i ett sommarmagasin om Höga kusten, vilket enlig KO är en "sådan skrift där alkoholannonserna inte får handla om drycker som innehåller mer än 15 procent alkohol".

Annonsörerna har fram till den 9 september att yttra sig om KO:s kritik.

Publicerad 2011-08-31 06.03Uppdaterad 2015-12-06 15.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: