Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kjöllers miss kan kosta 2,5 miljoner

Publicerad: 15 November 2013, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Krögaren Erik Videgård stämmer författaren Hanne Kjöller och förlaget Brombergs för grovt förtal.


Det var i september som Hanne Kjöllers bok "En halv sanning är också en lögn" kom ut på Brombergs förlag. Knappt hade trycksvärtan hunnit torka förrän boken väckte en storm av protester.

Bland annat skrev Hanne Kjöller att den cancersjuke krögaren Erik Videgård (i boken kallad Axel Wallerstedt) var ägare till en bostadsrätt värderad till 12,5 miljoner kronor, vilket visade sig vara fel.

Att Hanne Kjöller slarvat i en bok som handlar om att journalister slarvar med sanningen blev snabbt föremål för kritik. Gellert Tamas och Janne Josefsson hör till de journalister som attackerat Hanne Kjöller offentligt.

Trots det valde förlaget Brombergs inte att dra in boken, utan nöjde sig med ett förtydligande.

Krögaren Erik Videberg bestämde sig dock för att gå till domstol och vände sig till JK med en vädjan om att de skulle driva hans fall. Sedan han fick nej väljer krögaren nu att ta saken i egna händer.

I stämningsansökan som lämnades in till Stockholms tingsrätt på torsdagen kräver Erik Videgård Hanne Kjöller och förlaget på 2,5 miljoner kronor i skadestånd för grovt förtal, skriver Aftonbladet.

I stämningsansökan står det bland annat:

"Kapitlet om Erik Videgård har författats på ett klumpigt och vanhedrande sätt."

Hanne Kjöllers bok har nominerats till Stora Fackbokspriset 2013 som delas ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse.

Dagens Media söker företrädare för Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.