Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

King Street Media flyttar till Expressen

Publicerad: 2 Oktober 2012, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker fördjupar samarbetet med sitt forna säljbolag King Street Media.


Ämnen i artikeln:

Expressen

King Street Media grundades av Alexander Lydecker och Stefan Andersson hösten 2010, och tog kort därefter över säljansvaret för kvällspressens magasin.

Förra året tog King Street Media över säljansvaret för annonspaketet Impact.

Nu fördjupar Alexander Lydecker, sedan i somras annonsdirektör på Expressen, samarbetet med sitt forna bolag.

King Street Media flyttar in i Expressens lokaler och får säljansvaret för tidningens samtliga magasin. King Street Media även vara med och utveckla digitala underkategorier till de största titlarna, tillsammans med Expressen Magasin.

– Hittills har King Street sålt Extra, tv-tidningen och Söndag, men nu får de ett fokus på alla våra magasin. Vi ger ut över 400 titlar i år så det känns som att det behövs, säger Alexander Lydecker till dagensmedia.se.

Övriga titlar såldes tidigare av Expressens säljavdelning.

– Tidigare har det varit ganska splittrat, men det här är ett led i mitt förändringsarbete att göra oss tydligare mot marknaden. Magasinmarknaden är stor och viktig för Expressen. Vi tar sikte på pengarna som finns i den stora populärpresskategorin, genom att skapa en featureavdelning som sitter nära redaktionen och kan hantera kreativa lösningar och stora avtal, säger Alexander Lydecker.

Samarbetet gäller från 2013. Fram till dess fortsätter King Street Media att sälja kvällspressens annonspaket Impact. Huruvida bolaget efter årsskiftet fortsätter att sälja både för Expressens och Aftonbladets magasin är under diskussion.

– Att Expressen skriver avtal med King Street Media innebär inte automatiskt att de slutar sälja på de sex titlar de gör i dag. Men det är något vi utreder tillsammans med Aftonbladet. Vi tittar på andra samarbetsformer, som kan ha med magasinsförsäljningen att göra.

I dag jobbar två personer på King Street Media, Stefan Andersson och Patrik Nilsson, men enligt Alexander Lydecker kommer de att bli fler.

– Det är ett gediget uppdrag de får, så jag förväntar mig att de rekryterar, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.