Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kim Anderzon i annons för "mirakelmadrass" – en vecka efter sin död

Publicerad: 3 November 2014, 13:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

En vecka efter att Kim Anderzon gick bort dök den folkkära skådespelaren upp i ett reklamsammanhang – för magnetmadrasser.


Annonsen, där Kim Anderzon gör reklam för Velloflex magnetmadrasser, har bland annat publicerats av LRF Medias titel Land.

Flera av Dagens Medias läsare har reagerat på annonsen, som alltså publicerades en vecka efter Kim Anderzons död.

Lands chefredaktör Eva Källström beklagar det inträffade.

– Det gick snett, det gjorde det. Vi tryckte tidningen på torsdagen och hon dog på fredagen, säger hon till Dagens Media.

Gick det inte att dra tillbaka upplagan?

– Nej, så fort tidningen trycks så körs den vidare direkt till Stockholm och paketeras om på lastbilar. Det fanns inte en chans i världen att stoppa den.

Eva Källström berättar att många upprörda läsare hört av sig till redaktionen.

– Vi kan bara förklara hur det gick till och be om ursäkt. Jag har full förståelse för de som har tagit väldigt illa vid sig. Naturligtvis förstår våra läsare inte förutsättningarna vi har och det är många som inte har klart för sig hur långt i förväg tidningen trycks. Därför blir det obegripligt för de flesta av våra läsare att förstå hur det kunde gå så långt.

Det var verkligen ingen bra tajming det här?

– Nej, framför allt inte för Kim Anderzons familj. Det är mycket, mycket olyckligt.

Har ni haft någon kontakt med annonsören?

– Nej jag har inte haft det men man kan väl misstänka att de inte är så glada de heller, säger hon och fortsätter:

– Det här är verkligen olyckligt på alla sätt och vis. Vi kan bara beklaga å det djupaste. Framför allt går våra tankar till familjen.

Jakob Johansson är vd på Nature Invest, som marknadsför och säljer magnetmadrasserna:

" Vi var i kontakt med förlagen på fredagskvällen när Kim gick bort. Många veckotidnignar trycker sina tidningar över en vecka innan de når konsument eller butik. Tidningarna var redan tryckta och det fanns således inget vi eller förlagen kunde göra. Kims anhöriga är kontaktade och vi håller en bra dialog med förlagen. Det är väldigt olyckligt det som hänt", skriver han i ett sms till Dagens Media.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.