Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kilbor rasar mot nya loggan "hjärtestjärten"

Publicerad: 12 Augusti 2009, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

En ny logotyp för kommunen Kil väcker starka reaktioner.


Den politiska majoriteten i värmländska Kil gav i våras reklambyrån Troll att ta fram en ny logotyp till kommunen.

Men när byrån och politikerna, från socialdemokraterna, centern och miljöpartiet, presenterade förslaget väckte det ont blod hos oppositionen.

Bland annat för att loggan nu ska byta färg från blått till grönt.

Till Värmlands Folkblad säger folkpartisten att ”symbolbytet är fånigt och att det ställer till det för ortens företagare som profilerat sig med den blå kilen”.

Även formen på den nya loggan har väckt reaktioner, inte minst från allmänheten. Enligt VF har den delat kommunen i två läger.

En insändare till NWT skriver att logotypen liknar en kvinnas bakdel snarare än ett hjärta.

”Bakläxa till Kils kommunledning, politiker och/eller tjänstemän beträffande den nya kommunlogotypen ”Hjärtestjärten”. Ett grönt hjärta är sjukt, ett rött hjärta är friskt. Att visa stjärten rakt i ansiktet på oss kommuninvånare och resten av världen är inte bara oförskämt utan dessutom barnsligt och korkat!” skriver signaturen ”Flamingo” till tidningen.

Robert Rundberget på Troll Design och Reklambyrå förklara hur man tänkt:

– Det är en kil som går ner i hjärtat för att bevara arvet från den förra kilen. Många kommuner har stadsvapen. Den här symbolen är lite mer folklig, säger han till VF.

Kils kommunfullmäktige ska rösta om logotypen den 27 augusti.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.