Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 23 september 2020, 11:56
Kerstin Neld är vd för Sveriges Tidskrifter som vill byta namn till Sveriges Publicister, vilket kritiseras av Publicistklubben som varnar för att namnen kan bli sammanblandade. Kerstin Neld håller inte med.
Foto: Sveriges Tidskrifter
Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, försvarar det föreslagna namnbytet på organisationen – och tillbakavisar kritiken från Publicistklubben.
För att bättre spegla det nya medielandskapet där medieföretag och publicister arbetar gränsöverskridande över olika format vill Sveriges Tidskrifter byta namn till Sveriges Publicister. Något Dagens Media rapporterade om i går.
Publicistklubben rasar dock på onsdagen över det föreslagna namnbytet. De varnar för att de två organisationerna kommer att sammanblandas.
– Det finns en uppenbar risk för sammanblandning eftersom vi heter Publicistklubben Sverige och de vill kalla sig Sveriges Publicister. Det vore väldigt olyckligt, sa Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben, till Dagens Media på onsdagsmorgonen.
LÄS OCKSÅ: Sveriges Tidskrifter föreslår namnbyte
Han tillade även att ingen ”kan ha monopol” på att kalla sig publicist, då det begreppet även omfattar tv-kanaler och radiobolag, ”som naturligt inte är med i Sveriges Tidskrifter”.
Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld bemöter nu kritiken:
– Robert Aschberg svarar ju själv på problemet på ett bra sätt när han säger att ingen har monopol på att vara publicist. Vi gör den här förändringen utifrån våra medlemmar och deras bästa. Det ligger ett långt strategiarbete bakom det planerade namnbytet. Och vi särskiljer oss tydligt i vår verksamhet och i vårt arbete från Publicistklubben, säger Kerstin Neld till Dagens Media.
LÄS MER: Publicistklubben starkt kritiska till Sveriges Tidskrifters namnbyte
Hon tillägger att Publicistklubben är ”ett av de mest inarbetade namn som finns i Sverige” och påpekar att Sveriges Tidskrifter organiserar företag, medan de främst organiserar privatpersoner.
– Robert Aschberg säger också att jag har varit avvisande men vi kommer tvärtom att uppmana alla våra medlemmar att gå med i Publicistklubben.
Namnet Sveriges Publicister speglar bättre dagens mediemarknad, säger hon, där vissa medlemmar exempelvis bara publicerar sig digitalt. Hon hoppas också att det nya namnet, om det blir verklighet, kan locka nya typer av medlemmar, såsom bloggare och poddare med ansvariga utgivare.
– Det finns en väldigt stark association till papperstidningar i namnet Sveriges Tidskrifter, trots att branschen länge har varit kanalöverskridande. Det som främst karaktäriserar våra medlemmar är i stället att de sysslar med fördjupande ämnesjournalistik, säger hon.
Hon tillägger att Sveriges Tidskrifters styrelse med representanter från hela mediebranschen hittills ”stått enhälligt bakom namnbytet”.
– Men jag vill betona att vi inte på något sätt konkurrerar med Publicistklubben. Många av våra anställda är medlemmar där, bland annat jag själv.