Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Kent Ekeroth får rätt mot GP

Göteborgs-Posten ska betala 3 100 kronor till Kent Ekeroth för de bilder från järnrörsskandalen som tidningen publicerat.

Dante Thomsen


Publicerad: 19 Mars 2015, 12:05
Uppdaterad: 11 Februari 2016, 15:38

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaGöteborgs-PostenKent Ekeroth

Tidigare har Kent Ekeroth bland annat stämt Dagens Media för publiceringen av en stillbild från SD-politikerns egna film från den så kallade järnrörsskandalen.

Tingsrätten dömde Dagens Media att betala 4 200 kronor.

Nu har även Göteborgs-Posten alltså blivit dömda att ersätta Kent Ekeroth för järnrörsbilder. Totalt ska tidningen betala 3100 kronor för fyra bilder vars publicering strider mot upphovsrätten. Det rapporterar TT.

Det är en markant lägre summa än de 20 800 kronor som Kent Ekeroth krävt.

Enligt SD-politikerns ombud Staffan Teste kommer domen förmodligen att överklagas. Dessutom kan flera tidningar vänta sig att bli stämda.

GP:s redaktionschef Anders Goliger är nöjd med domen. Särskilt med tanke på att rätten underkänner Kent Ekeroths krav på skadestånd.

– Bilderna hade ett stort allmänintresse och publicerades under väldigt speciella omständigheter. För att vara en förlust kan vi ändå tycka att den är rimlig, säger Anders Goliger till TT.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.