Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Karneval-reklam inte sexistisk enligt RO

Publicerad: 13 Maj 2014, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Bar Brasils reklam som publicerades i tidningen Metro frias av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Eventarrangören Bar Brasils reklam för en karneval på Münchenbryggeriet i Stockholm anmäldes för att vara sexistisk och kränkande.

Kvinnan på bilden framställs som ett sexobjekt, enligt anmälaren.

Den tryckta annonsen som publicerades i tidningen Metro visar kända dansaren Chris Alves bakifrån, lättklädd, och är reklam för en karneval med brasilianskt tema.

Nu frias reklamen av RO som menar att kläderna kvinnan på bilden bär är "vanliga i brasilianska karnevals- och sambasammanhang och klädseln har därmed en koppling till den marknadsförda produkten, det vill säga karneval med brasilianskt tema".

Vem som producerat annonsen är okänt.

 

LÄS OCKSÅ:

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.