Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Karin Olsson: ”Ett fruktansvärt år för kulturvärlden”

Publicerad: 3 Januari 2021, 09:49

”Annonsörerna kommer börja prata om att skaffa sig hållbara annonspolicyer”, säger Karin Olsson om 2021.

Foto: Olle Sporrong

Karin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare Expressen, tror att nästa år kommer definieras av diskussion om hållbara annonspolicyer. ”Det är inte demokratiskt hållbart att lägga alla pengar på amerikanska sociala medier-jättar”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

ExpressenNyårsfrågan

Årets lärdom?

– Undermålig djur-och livsmedelshygien i Kina kan vända upp och ned på svenska medier.

Årets viktigaste publicering?

– Läraren Filippa Mannerheims ”J'accuse” på Expressens kultursida om den förflackning i skolan som beror på vinstjakten i friskolesystemet. Hon riktade sig till alla riksdagspartier och nu pratar alla om detta. Jag är också väldigt glad över det symboliska genombrott i offentligheten som det var när sju ordförande i Publicistklubben (nuvarande och före detta) gick ut på Expressens kultursida till stöd för Lars Vilks.

Årets tuffaste utmaning?

– För mig själv: att vara utan mina kära arbetskamrater. I ett större medieperspektiv: alla annonspengar som försvann under pandemin. För kulturvärlden har det också varit ett fruktansvärt år med i princip näringsförbud på scenerna, vilket också dränerat kultursidan på syre.

Vad tror du kommer definiera år 2021?

– Publiken kommer fortsätta vilja betala för bra journalistik och annonsörerna kommer börja prata om att skaffa sig hållbara annonspolicyer. Det är till exempel inte demokratiskt hållbart att lägga alla pengar på amerikanska sociala medier-jättar eller andra forum som inte tydligt bidrar till ett gott samhälle, vilket journalistik gör.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

ExpressenNyårsfrågan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.